Ju mer jag ser av de här fighterna så slår det mig att vad vi ser på gott och ont är de enskilda spelarnas individuella kvalitet mer än ett lagspel. När den delen inte sitter blir det brutalt att se obalansen i truppen. Får laget spela ihop sig är jag övertygad om att vi är bättre än förra året, fortsätter vi brista här blir det dock mycket tuffare. Det blir därför lite svårt att ge nån slags bedömning av status nu men jag försöker ändå.
Michelsen: är föga förvånat inte direkt nöjd med det defensiva spelet som är dåligt över hela banan. Han fick som bekant inte direkt ärva en fungerande centrallinje och måste på kort tid sätta en helt ny sådan. Kommer ta större delen av säsongen att göra det. Borta är spelare som Boo, Israel, Haglund, Sätra och vad det verkar som även JP. Den typen av kontinuitet i en centrallinje bygger man inte över en natt. Kritisk mot den sportsliga organisationen utanför Nanne att inte tagit ansvar för detta. Verkar vara omöjligt att tänka långsiktigt i truppbygget för sportchefen och övriga i Bajen. Därför står vi kortsiktigt inför ett skriande behov av en jävligt duktig imf och en targetforward innan fönstret stänger som måste kunna gå rakt in i elvan. Den sportsliga kompetensen i klubben får sig ytterligare en törn. Mao krävs rejäla investeringar både på och utanför planen under 2017 om det här ska kunna lyfta.
Vad gäller truppen i övrigt.
Ömmi- tyvärr inte en mv som styr sin backlinje och som väldigt sällan kan steppa upp när andra sviker. Med en fungerande defensiv blir han också bättre, där är vi inte nu.
Backlinjen: Birkir trivs betydligt bättre nu och är en av våra bästa spelare. Risk att vi tappar honom i sommar med kort tid kvar på kontraktet. Magyar blir också konstigt nog bättre, försvinner i sommar och ersätts av Fenger. Professionell inställning. Aidoo, mer delaktig i uppspelen men har haft det tufft med ett svagt mittfält framför sig. Paulsen, märklig värvning, känns som en Nannespelare, kan spela överallt men är tillför knappast nåt. Solheim/Batan utfyllnadsspelare som är till åldern och som får stå för ”kontinuitet”. Överlag är backlinjen en lagdel som inom kort kommer behövas ses över.
Mittfält: vår svajigaste lagdel utan struktur. Som jag skrev ovan, en lagdel vi tappat ett gäng spelare som spelat tillsammans i 2-3 säsonger ersätts nu av nya gubbar i en ny uppställning. Hamad är ett sånt sjukt bra nyförvärv och osar klass samtidigt springer Torsten och gömmer sig mer och mer. KB kommer behövas när det blåser i år men fixar tyvärr inte det defensiva jobbet alls vilket får Dusan att inte hitta sin roll och bli alldeles för safe och junioraktig i sitt spel. Med kniven på strupen kommer Kennedy behövas men samtidigt behöver vi någon spelare som kan ta över efter honom under säsongen. Den spelaren har vi inte nu. Hamad ska inte in där, han ska ha den fria roll han har nu. Låser vi han i mitten kommer vi inte dra nytta av hans spets, då blir han sämre. Koffie gjorde ett mkt bra inhopp idag. Känsliga fötter och med en skalle som visade på inställning. Kommer växa in i det. Leo, vilket råämne, den spelare av de 4 P-18 landslagsmännen med klart störst potential. Kom in i ett ”bra” läge i matchen där hans kvaliteer utnyttjas bäst och det är så jag vill spela in honom i elvan. Tror inte han ät en startspelare för 30 omgångar men framförallt för sista tredjedelen av säsongen.
Forwards: Vi ska vara jävligt tacksamma över Dibbas slit och baljor. Bara att se och lära för Imad. Två totala motsatser på planen. Dock, vi kan inte gå in i en allsvensk säsong och endast förlita oss på Dibba längst fram. Att inte Isak ens för göra ett inhopp när både Romulo och Imad saknas säger tyvärr hur dåligt ställt vi har det på forwardssidan, särskilt som Smarra, som jag vill ha som ytter med Birkir får agera forward utan avslut på mål mot ett S1-lag. I mina ögon en tydlig signal till Kindlund att en forward behövs asap.
Anyway, är inställd på att det här tar tid för Jakob att sätta och att vi inledningsvis kommer vara kraftigt beroende på att några spelare ensamma plockar poäng till oss. Vi kan heller inte bara värva nya spelare hela tiden då kontinuitet i en fungerade elva är guld värt i en serie som allsvenskan. Han måste snabbt som fan sätta en elva som klarar de 10 första omgångarna av allsvenskan och samtidigt få in 1-2 spelare till innan premiären. Jingblad eller vem det nu är som styr skutan har i uppdrag att göra sig med det dökött som ändå inte får spela. Är faktiskt beredd att tom låna in nån spelare för att kortsiktigt bygga en stabilitet så vi får en bra start. Truppen är nu ruskigt tunn och det kan snabbt gå åt helvete med de utmaningar vi står i för i år. Utanför planen bör ett annat gäng rannsaka sig. Fixar man inte till sporten och inte lär av misstagen runt ett truppbygge lex Nanne kommer vi stå här och stampa i flera år framöver.
Avslutar med en start11 🙂
Ömmi-Birkir-Aidoo-Magyar-Solheim
Koffie
Smarra-Kennedy-Dusan-Hamad
Dibba
Vi behöver en imf som kan ge backlinjen understöd, den spelaren är Koffie. Vi behöver sedan styra upp centrala mittfältet och med 1 defensiv bakom Kennedy och Dusan kan vi stänga den ytan bättre. Framåt kommer vi behöva förlita oss på snabba spelvändningar på Hamad, Dibba, Smarra och Birkir. Får vi in en forward till och en imf är jag beredd på att spela 4-4-2.