Förbereder mig för att skicka en lunchinbjudan, för femte gången på sex år.
När vi gick upp i allsvenskan hösten 2014 så slog jag vad med en kollega som är grindif om att den som kommer sist av oss i tabellen bjuder på lunch. Vadet rullar varje år. Ett enkelt bet tänkte jag då vårt enorma publikstöd med de intäkter det bär med sig rimligen borde ge bättre resultat, över tid.
Derbysegrarna har varit där, många och härliga! För stunden. Liksom pikarna om publiksiffror etc.
Men faktum kvartstår. Sämre tabellplaceringar fem av sex år. Dessutom en cuptitel och ett jävla sm guld som de kommit dragandes med. Hur lång tid är “över tid” kan man fråga sig?
Nu är inte jag inne i det här för titlarna, eller gratisluncherna för den delen.
Men det säger ändå något. Hur lite Hammarby egentligen får ut för pengarna. Det behövs inga regressionsanalyser för att komma fram till det.
Mellan 2015 och 2019 hade Bajen sammanlagt drygt 80 miljoner mer i publikintäkter än grindif.
Under de åren ökade grinddifs aktiebolag det egna kapitalet från 2mkr (31dec2014) till 38mkr (31dec2019).
HFAB ökade från 7m till 19m under samma period.
Den outputen…
Förra höstens prestationer var ett undantag, ett härligt sådant! Man kan diskutera kring hur märklig denna säsong är – men resultatet speglar ändå normen förhållandevis väl.