Visar 30 inlägg - 1,081 till 1,110 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

”Men som sagt, det kan vara en prisfråga.” skulle naturligtvis stå i stycket under. Efter ”utan offensiva uppoffringar”

Kristof
    Deltagare

Jämförelsen med #grindifs agerande är egentligen irrelevant tycker. Det rimliga är att att resultaten i analysen av deras prestationer skiljer sig från Hammarbys dito.
    Inte särskilt mycket att gnälla över vad gäller utfallet av transferfönstret. Möjligen känner jag tveksamhet för rekryteringen av Pa Dibba. Hade gärna sett defensiva förstärkningar men ska man lita på uppgifterna så skilde det tillräckligt mycket i värderingen av spelarkontrakten mellan nuvarande innehavaren och Hammarby. Således en prisfråga.

Min vän Erik som har en grym statistisk databas över svensk fotboll har tagit fram dessa siffror (t.om. senaste omgången)

https://3.bp.blogspot.com/-NRsENA27hNE/V6115qxKd1I/AAAAAAAADiU/g8YBsZVCsRgan22L7xfPzAkk4Ot2bmjHgCLcB/s1600/convertionratio.jpg

Gjorda mål på avslut: har Bajen delad 4:e plats och vad gäller mål per avslut på mål så är man tredje bäst i allsvenskan. Således en väldigt konkurrenskraftig conversion-ratio. Tittar man på insläppta mål så är man med god marginal sämst i ligan. Så marginalnyttan från ett ökat försvarsfokus borde rimligen väga över det man får offra offensivt. Men som sagt, det kan vara en prisfråga.

Det optimala vore ju att rekrytera spelare som kan förbättra defensiven utan offensiva uppoffringar.
    Men att avstå t,ex. Besara ser åtminstone från mitt perspektiv som ett helt rätt beslut.

Sedan finns ju en stor analys och arbete att göra på längre sikt. För ekonomin som den är nu är inte tillräckligt bra.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 3 månader sedan av Kristof.
    johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

Drutten
    Tack för länken. Alltid kul med någon som bygger sitt resonemang med stöd från mer än magkänslan.
    Jag håller ändå inte riktigt med. Anledningarna är flera men främst för att jag tror att effekten med ett tränarbyte där ”alla startar om från noll” ofta är precis vad ett kris-lag behöver. Men det förutsätter att det på bänken finns viss kvalité. Det kan man möjligen ifrågasätta i vårt fall men jag tycker att det hade varit värt att pröva.

Nu väljer Styrelsen via Kindlund via Jingblad att ge Nanne förtroendet året ut. Samt att de inte ”chansar” på andra spelare än de som de påstår sig ha scoutat extra mycket.
    Jag tycker att det är en gigantisk chansning i sin tur, men jag måste ändå ge viss cred till särskilt Kindlund för att han står för sina åsikter och inte jagar populistiska poäng.
    Det kan komma att kosta en hel rad personer deras positioner men de väljer att köra hela vägen ut.
    Rakryggat, trots allt.

Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

Jingblad har allt att vinna och inget att förlora med att spela högt med Hammarbys framtid. Går resultaten åt rätt håll, så kommer han bli gudaförklarad. Går resultaten åt helvete så är det värsta som kan hända att han får sparken, något han är van vid sedan tidigare. Bara söka sig till ny klubb och börja om. Att Hammarby åker ur allsvenskan och riskerar ny konkurs blir inte hans problem direkt.

Ps.
    Det går inte att byta forum motor? Denna fungerar väldigt dåligt, speciellt på min android.

Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

Som Ev? skriver så skapades inte dagens situation med spelartruppen förra veckan utan det är resultatet av ett undermåligt arbete under en längre tid. Att ”ändra spelidé” är bara en av alla försvarsmekanismer för att rädda ett dåligt jobb. Det funkar möjligtvis i 2-3 matcher till att ändra spelsystem men på det stora hela är jag övertygad om att vi legat på ungefär samma placering som nu även med ”cynisk fotboll” som spelmodell.

Orkar knappast dra alla förklaringar till varför det är som det är men arbetet med det sportsliga fundamentat, det Nanne egentligen är värvad för att skapa, har tagit enormt med stryk och verkar omöjligt att bygga upp i Hammarby, på seniorsidan ska tilläggas. Grundproblemet tycks vara den analys av svensk klubbfotboll som arbetet bör vila på. Rör allt från hur spelarmarknaden fungerar, hur motståndare agerar och hur Bajen ska orientera och positionera sig i denna värld. Här behöver klubben enormt mycket hjälp som uppenbarligen inte finns i klubben idag. Prio 1 är att, oavsett Nannes vara eller inte, att sätta en modern och högkvalitativ sportslig organisation för den seniora sidan. Här kommer vi behöva tvingas rekrytera in rätt folk med de kunskaper som behövs. Det måste vara en organisation som kan balansera ett kortsiktigt och långsiktigt perspektiv samtidigt, som kan knyta ihop ungdomsverksamhet med senior verksamhet, erbjuda spelare rätt träningsmässigt förutsättningar för att utvecklas och få en ordentlig utväxling på det man sysslar med för att vinna trovärdighet gentemot spelare man vill värva liksom alla vi som följer klubben.

Till sist, håller med Johannes om att Hammarby behöver en spelmässig identitet som fungerar 2016. Den här brunkarfotbollen som pågått sedan Gregg, med vissa undantag 2014, är den tråkigaste jag sett Bajen spela under min livstid. Något som tydligt går att härleda till klubbens oförmåga och tafflighet när det kommer till sportsliga frågor.

Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

Jingblads stora misstag är att han försatt sig i en position där vi är tvungna att värva ”svenska” spelare. Den marknaden är helt barskrapad förutom en halvmesyr som ’Dibba skramlandes i botten. Dif har tyvärr gjort exakt det vi borde gjort, dvs sett allvaret i situationen och handlat därefter.

Att Kindlund lovat ytterligare 1-2 värvningar, belyser bara att vi har stora problem någonstans i den sportsliga ledningen.

Vågar inte tänka på kaoset som kommer att uppstå om vi torskar borta mot Sundsvall…

Drutten
    Deltagare
    Antal inlägg: 8

Bajenberndt: Det är möjligt att du har en poäng där och jag fattar ärligt talat inte heller varför Alex inte orkar mer än en timmes spel.

För övrigt kan jag känna att det är ett sundhetstecken att man inte plockar in Besara, oavsett om killen gör nytta eller inte så visar det ju ändå på att man håller i pengarna. Det finns andra hål att täta i laget än en offensiv innemittfältare där vi nu åtminstone har 6 spelare som kan lira (Imad, Dibba, Torsteinbö, St Erik, Arnor, Romulo?). Det är inte offensiven som brister, vi har trots allt gjort 30 mål i år vilket är mer än 6 andra lag som ligger före oss i tabellen. Däremot är det bara 3 andra lag som släppt in fler än oss…

Johannes: Någonstans kan jag ju ändå gilla din attityd, ”vill man så kan man”. Men, att grindif lyckas vinna matchen efter ett tränarbyte tar inte död på någon myt, det enda som vill ha de till en myt är du. Det här inlägget är visserligen från 2013 men jag har svårt att se att något skulle ha ändrats på den tiden: http://vertikals.se/karin/2013/10/08/byta_coach/

Orkar du inte läsa kommer sammanfattningen här:

Kortfattat ger befintlig forskning följande rekommendationer:
    1.Byt inte ut tränaren när ett lag befinner sig i kris.
    2.Har spelare och tränare förtroende för varandra och en bra sammanhållning kommer ett tränarbyte med stor sannolikhet förvärra situationen.
    3.Tränare och lag behöver tid tillsammans såväl under försäsongen som under vanligt matchspel för att ha en rimlig chans att bli framgångsrika.

I fall då tränaren ändå byts ut bör följande aspekter beaktas:
    1.En ny tränare måste låtas göra misstag och få tid och arbetsro för att tillsammans med laget skapa bra förutsättningar.
    2.Avlasta tränaren och laget från all onödig stress för att de ska kunna lägga fullt fokus på gruppdynamik och matcher.
    3.Om nyrekryteringar av spelare är aktuellt bör den nye tilltänkte tränaren involveras i processen.

Kanske lättare sagt än gjort, men om tränaren får fortsatt förtroende är det viktigt att:
    1.Visa att denne och laget har fullt förtroende.
    2.Skapa ett gemensamt fokus där kraft och energi läggs på rätt saker och eventuellt missnöje och subgrupperingar undviks/motarbetas.
    3.Visa att eventuella misslyckanden accepteras och fokus ligger på framtiden snarare än på vad som varit.

johannes
    Deltagare

Nu är det inte så att jag detaljstuderar allt som har med hyresgästerna att göra, men under sommarsilly så tycks de – med bara ett par veckors varsel – ha fått fram 3 alternativa tränare till Pelle Chanslös.
    Ingen av dessa var Thom Åhlund eller någon som heter Roger. Ej heller var det någon fd Milan-spelare med söndertuggade tröjarmar eller någon som kallar sig för Borken.
    Där ser man.

De väljer en av de tre, på ett kort kontrakt, varpå det första som händer i omstarten är att de besegrar ett topplag i serien.

Självklart innebär detta inte per automatik att hyresgästerna nu sprintar upp i serien.
    De åker förhoppningsvis ändå ut.
    Men de har fått en omstart/nystart i ett akut läge och agerandet tar effektivt död på myten om hur svårt det är att hitta alternativa lösningar, oavsett om det är på lång eller kort sikt.

Ergo: vill man så kan man.

zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

I rättvisans namn är det väl osäkert om Besara skulle platsa idag, särskilt utifrån Nannes återanvända brunkarsystem. Kan konstatera att grannarna skötte fönstret bättre. Eriksson platsar och kämpar, El-Kabir var bäst på plan igår. Vi får nog hoppas på att Helsingborg eller GIF är intresserade av den där kvalplatsen. Vi får in en rätt gammal forward som gör färre mål per match (0.26 och 0.29 sista två säsongerna) och per minut (mål var 271 minut), än den vi har idag (Alex ligger på 0.33 och mål var 199 minut).

Har för övrigt lite svårt att se hur Melker Hallberg som ytterforward stämmer in på framtidens snabba fotboll. Det är rätt stor skillnad på teori och praktik när det gäller Nanne.

Abedi
    Deltagare

Som vanligt är det vid den här tiden dags att prognostisera de avslutande omgångarna av serien. 13 matcher återstår.

Första scenariot bygger på att vi spelar exakt samma resultat i kvarvarande matcher som förra året. Vi tar enligt det scenariot 10 poäng till exklusive matcherna mot öfk och jkpg södra. Räknar vi in årets matcher mot dem i scenario 1 (2 kryss) landar vi på 12 pinnar mao 32 pinnar totalt.

Scenario 2 är att kvarvarande matcher slutar exakt som första halvan i allsvenskan. Då tar vi även där 10 poäng till inkl matcherna mot jkpg södra och öfk.

Av de spelade matcherna efter serien vände har vi sedan 2015 lyckats vända trenden mot Gefle borta och Kalmar hemma. 6 poäng ist för 2 som förra året. Å andra sidan har vi endast tagit 1 poäng mot falken, gnaget och häcken där vi tog 7 förra året på de 3 fighterna. Dvs på de matcher som spelats sen serien vände har vi tagit 2 poäng färre än förra året.

Oavsett hur man än vrider och vänder på det finns det öht inget som talar för att vi inte skulle valsa runt kvalplatsen tom sista omgången.

Kommentar: Ett gigantiskt fiasko som grundlades redan under våren. Ett långt EM-uppehåll och gott om tid att förstärka truppen har mynnat ut i att demontränaren nu har gett upp sin spelidé och hoppet om framtiden helt. Vi har förutom detta tappat 2 spelare, förmodligen 3 (Rennie. Till det har vi värvat 1 forward från Sundsvall. I övrigt inte förstärkt alls förutom en rehabande Petter. Bajen har under fönstret försökt förstärka med spelare högre upp i näringskedjan vilket måste anses vara en grov felräkning. Såna spelare går inte till ett bottengäng. Besara stod och knackade på dörren men blev inte insläppt. Går till Sundsvall och köps tillbaka av oss om 3 år.

Härdsmälta

• Det här svaret redigerades för 8 år, 3 månader sedan av Abedi.
    Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

Drutten, var visst lite otydlig. Menade att Romolu är helt värdelös på att störa motståndarnas uppspel. Där är Alex och även Rennie betydligt bättre. Alex var ju riktigt förbannad när han fick byta. Att varje match plocka ut Alex till förmån för Romolu verkar så fantasilöst. Även Khalili hade varit ett bättre val. Kalmar lämnade stora ytor bakåt när det tryckte på framåt

Håller med dig om vad Nanne borde ha gjort. Bygga upp något nytt betyder att man tar en tegelsten i taget och börjar med att skapa en stabil grund att stå på.

Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

Kul att se Aido göra så bra ifrån sig när han nu har fått chansen.
    måste vara bra psyke, kom på lån, fick spela en halvlek mot ett av Sveriges bästa lag och
    blev offentligt utpekad till att vara orsaken till baklängesmålet vid hörnan.
    Sen lång vintervila och U21 hela våren.

Bra där!

Drutten
    Deltagare
    Antal inlägg: 8

Bajenberndt:
    Jag kan inte minnas att vi spelat framtidens fotboll alls, och det är ett mysterium att han nu går ut och säger att Hammarby ska vara tacksamma att vi provat. Vadå tacksamma? Och det borde man väl märkt redan efter första säsongen i Allsvenskan?

Såhär i efterhand så kan jag inte förstå att jag varit så positiv till Nanne så länge, jag tycker med facit i hand att vi borde gjort helt tvärtom. Etablerat oss i AS med ett spel som alla andra, och sen sakta men säkert introducera/prova nya delar av ”framtidens fotboll”.

Angående Romulo, jag tyckte det såg ut som att han hade fått instruktioner att ligga och bevaka ytor när han blev inbytt, att inte pressa högt, det var ju ingen tränare som var ute och viftade med armarna när han hade kunnat gå upp i press vad jag kunde se i alla fall.

Jag tror för övrigt att nuvarande säsong kommer se ut som den förra, vi kommer nu ta de poäng vi behöver sen förlorar vi de sista 3-5 matcherna när vi ändå är klara.

Tittar man på de Allsvenska säsongerna på 2000-talet så har det i snitt krävts 28 poäng för att undvika kvalplats. Tar vi 8 poäng på de resterande 13 matcherna? Grindif hemma var ju 3 klara poäng men vi får väl se nu när de bytt tränare…

Bajenberndt
    Deltagare

Undrar verkligen när vi spelade ”framtidens fotboll”? Är det någon som kan nämna några matcher. Helsingborg?
    Kan verkligen undrar varför Romolu kommer in istället för Alex? Är det för presspelets skull? Hellre Kahlili eller till och med Rennie som i varje fall jagar motspelaren.

Kristof
    Deltagare

Tre poäng. Gott så. Ingen ide att överanalysera.

zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

Eller så har bajen lite bättre koll på läget nu när vi har skickat in lite mer kompetenta försvarare.

Abedi
    Deltagare

Då börjar vi så smått röra oss mot upploppet av sommarens räddningsplanka och det ser väl helt annat än bra ut. 1 vinst på 4 fighter efter uppehållet och endast 1 pinne hemma, mot den allsvenska strykpåsen Falkenberg. Kalmar hemma idag och sedan bortafight mot ett decimerat sundsvall. 2 oerhört viktiga matcher, säsongens viktigaste om ni frågar mig. Sedan väntar ett betydligt tuffare spelschema.

Det går heller inte att bortse från hur övriga bottenkonkurrenter presterar och här börjar det nu skapas ett glapp på 5 poäng upp till en 10:e plats och hyfsat säker mark. Vår närmaste konkurrent underifrån dif har agerat resolut under sommaren. Hämtat in ett gäng intressanta spelare samt bytt tränare. Lätt att garva men jag tror de kommer lyfta så småningom. Vi har däremot tappat 2 spelare, får in en forward från ett annat bottengäng och har fortsatt stora problem med vår centrallinje där mb-paret är utbytt, def.mitt tillkortakommanden avslöjas brutalt mot bättre motstånd, vår bäste poängspelare ryktas bort och dragit på sig sin andra hjärnskakning på mindre än ett år och längst fram en forward som det var länge sedan han nätade nu.

Att vi går mot en fortsatt tuff höst frångår nog ingen. Nanne kan till viss del skruva lite här och där men nivån på spelartruppen är fortfarande för låg. Fiasko att inte lyckats förstärka truppen under sommaren inför det prekära läge vi står inför. Förstår det som att man velat växla upp nivån på nyförvärv, fine för mig men det ska mycket till för att klasspelare ska välja ett bottengäng. Tror snarare vi måste bli mycket bättre på att hitta guldkorn i en tidigare fas och utveckla dessa samt få en mycket bättre spelarutveckling av det material vi har. Även där har man misslyckats.

Till sist, dagens fight då. Kalmar ett gäng skador men på mer säker mark än oss. Rydström satsar nog på att låta vi och vårt låga bolltempo styra spelet för att sedan straffa oss hårt på fasta. Hörde jag 2-2?

Bajenberndt
    Deltagare

Soff Coach, Sportrådet fanns inte när Gregg värvades. Det tillkom senare. Det är inte självklart att vi har rätt personer i Sportrådet men det är rådet som skall skapa långsiktighet och ge trygghet för VD och styrelserna. Grunden idag är först och främst en stor publik och bra ekonomi. Publikt är vi ju störst i landet och det bör betyda att kraven höjs på prestationen. Det brister på tre punkter som jag ser det, träningsförutsättningar, rekryteringsarbetet/-organisation och förmågan att få fram egna spelare.

Soff Coach
    Deltagare
    Antal inlägg: 42

Abedi, Bajenberndt – öhhh ja och var har jag sagt att det inte skall vara så? Klart som fan att undvika konken måst vara ett överordnat mål eller tycker du inte det? Jag skerv min prio ordning som skall gälla vid en målkonflikt. Något ingen annan klarat av att göra. Utan ni allihopa säger ”det skall gå att göra allt samtidigt”. Ja men ibland måste man välja och då skall prioriteringen vara klar INNAN inte skapas då. Man skall ha gjort sin riskanalys och ha sin handlingsplan färdig.
    Ingen har hittils sagt vad vi skall göra för att nå det resultat ni vill. Jo möjligen byt ut Nanne och jingan. Oavsett vem som tränar nästa år skulle jag säga att sannolikheten att vi ligger risigt till är rätt hög. Vad skall vi göra då? Svaret att det kommer vi inte att göra för nu djävlar har vi rätt tränare/spelare/sportchef/vd/capo tror jag inte på.

Om vi nu skall ta byta tränare/spelare med en högre frekevens måste vi givetvis ta höjd ekonomiskt för det. Eller skall vi skita i det? Det gör att vi kommer ha mindre pengar till värvningar alt. få betala mer för att vi skriver kortare kontrakt. Vilket ÄR HELT OK men då måste vi göra det oxå. Men att inte göra det är INTE OK!!!

Jag säger inget om skynda långsamt. Jag har inte sett en konkret åtgärd som på något sätt gör att det skulle gå bättre. Varför skulle samma sportråd (som hittils ingen gett någon kritik) som plockat in gregg å nanne hitta rätt nu? Och vad är det som säger att Nanne inte hittar rätt med spelet nästa år? Jag tror inte på något av de två utan säger spela ”cyniskt” det verkar ju funka för alla andra. Dvs. resultat före spel. Men det har ingen annan heller gjort utan alla svamlar på om Nanne och att vi skall bli topp5 UTAN KONKERTA åtgärder åt det hållet. Så hur blir vi topp5?

Abedi
    Deltagare

Soff Coach: Jag vågar hävda att precis som Bajenberndt skriver att kraven ska kunna vara bra mycket högre på Hammarby än att undvika konken utifrån dagens förutsättningar. Likaså ska kraven vara höga på Nanne, ser inget fel i det förutom att det är en ovan situation för den gängse Hammarbyaren att ställa krav. Den dagen han ersätts kommer kraven vara ännu högre på efterträdaren. Går liksom inte att undgå en ökad kravbild från år till år då det är det som skapar förbättringar och effektivitet i en organisation. Verkar finnas nån slags rädsla över vad som komma skall. I framtiden ska/kommer målbilden vara att allt annat än topp 5 är ett misslyckande. Det är så verkligheten fungerar inom elitfotbollen och för 80 procent av de allsvenska klubbarna. I princip allt handlar om sportsliga resultat på planen. Det klubben i övrigt kan göra är att skapa förutsättningar för det läs rekrytera tränare, sportchef och spelare samt sälja spons, biljetter och merch. VDns uppgift är absolut att göra det inom de ekonomiska ramar som erbjuds samtidigt har samma VD i uppgift att också öka intäkterna för att kunna bära en sån satsning läs spons, biljetter, spelarutveckling/spelarförsäljningar och i slutändan sportslig framgång läs Europaspel.

Verkar på sina håll och kanter finnas en tro på att skynda långsamt och bygga lugnt och sakta. Absolut bra i teorin men verkligheten fungerar inom idrottsvärlden på annat sätt. Det är 3 poäng som gäller varken mer eller mindre. Därmed måste Bajen kunna göra 2 saker samtidigt och både kunna leva med ökad kravbild samtidigt som man levererar resultat. Återigen, precis så resten av fotbollsvärlden fungerar.

Till sist, åren i S1 har inte så särskilt mycket att göra med var vi befinner oss nu som klubb. Tränarrockaderna och spelaromsättningen då är historia. Vi står med en helt annan klubb framför oss. Att vi underpresterar något enormt syns både i tabellen och i kassan. Läge att växla upp fr.o.m. nu.

Bajenberndt
    Deltagare

Soff Coach, jag kan förstå din inställning om att allt inte löser sig bara vi sparkar Nanne. För egen del tror jag att tränaren är bara en del av en framgång eller ett problem. Hammarby som helhet måste fungera och då ser det bättre ut idag än någonsin och därifrån måste vi bygga. Stark ekonomi och stor publik, stabila styrelser plus bra Vd och ett Sportråd är på pluskontot till skillnad mot tidigare.

Det är idag ett bra läge för att ställa höga krav på tränare och sportchef, allt annat vore bara orimligt. Nanne ska bara kunna leverera med dagens förutsättningar och spelartrupp. Hans långsiktiga byggande handlar egentligen bara om spela en ”snabbare fotboll”?! Vi skall kunna vinna ändå ifall han bara skötte sitt jobb.

Vi måste lämna vår dåliga historia bakom oss och istället titta på de perioder som det gått bra sportsligt och ta lärdom av dessa. Vi har en lång bit kvar, speciellt när det gäller spelarrekrytering och att få fram egna ungdomar. Tror att vi, i viss mån, är fel ute när det gäller att utveckla ungdomsspelare. Vi borde snegla mot MFF och Elfsborg.
    Till sist, jag är kritisk till Nanne av många skäl, speciellt laguttagning och coaching under match. Sen undrar jag också varför han inte har en tydlig och stark andretränare? Varför fick Carlos Banda gå. Han fick ju till och med prata med pressen inför matcher. En stark andretränare, ofta som motvikt, brukar vara en styrka. När vi vann Allsvenskan hade vi Thomas Dennerby och han höll inte käft utan hade egna åsikter. Detta bara som ett exempel. Samma sak med Thom Åhlund under Anders Linderoth.

Soff Coach
    Deltagare

johannes – ja du ältar ju att det är helt omöjligt att gå vidare med Nanne eller har jag missat nåt? Din lösning är ju att sparka Nanne, låta en ny tränare (oklart vem) ta över och göra det Nanne gjort fast bättre och med bättre värvningar. För mig låter det bara som ”byt Nanne så löser sig allt”. Vem/vilka som skall rekrytera denna nya demon tränare är oklart men kan vara sportrådet, samma sportråd som rekryterade Nanne som nu helt plötsligt skall få till ett bättre resultat. Jag har sagt byt spel, se till att få ut max ur de spelare vi har. Om Nanne inte kan byta spel bye bye. Kom fram till avd som är viktigast FÖRST sen kan vi diskutera personal. Så vad är din prio ordning?
    Min är:
    1) Undvik konken.
    2) Var kvar i AS.
    3) Vinn derbyn.
    4) Spela roligt.
    5) Kom på övrehalvan.
    6) Sälj spelare
    7) Låt talanger spela.
    dvs. om det krävs att spela som en igelkott med 85åringar för att vara kvar i AS så gör det. Men om det gör att vi konkar skit i det och åk ner i s1.

johannes
    Deltagare

Soff Coach
    Du vet att jag har svarat väldigt mycket mer utförligt än bara ”sparka Nanne”, så vänligen sluta älta just den grejen.

Soff Coach
    Deltagare

johannes – varför är det mer önsketänkade än ditt ”bara vi sparkar Nanne”? Khalili kan spela fotboll. Han får inte ut sin fulla kapacitet just nu. Men få ut så mycket som möjligt då. Din metod är en fruktansvärd kapitalförstöring. Byt spelare hela tiden. Om vi nu skall göra det (vilket är fine by me) så måste vi lägga en budget för det alt. skriva kontrakt som är djävligt korta. I dagsläget har vi vare sig det ena eller det andra. Och om vi idag byter till det spåret kommer konken som ett brev på posten.

johannes
    Deltagare

Soff Coach
    Att tro att vi ska kunna hitta en process där Khalili på 75% bidrar till att lyfta laget är önsketänkande på en nivå som t o m överträffar hela önsketänket vid värvningen av just Khalili.

JA alla klubbar kommer alltid att misslyckas med några av sina värvningar men NEJ de klubbar som är framgångsrika matchar inte misslyckade spelare. De misslyckade byts ut.
    På samma sätt fungerar det på tränarsidan.

Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

Soff Coach:
    ” Vi har under 10 års tid varit där vi är, vi har bytt tränare,spelare och övriga ledare. ”

Ja då har vi ju bara två saker kvar att göra, eller…?
    Det ena är att riva kansliet och bygga nytt, om det sitter något i väggarna,
    och den andra….nja…..

Soff Coach
    Deltagare

Abedi – visst kan säkert scoutingen bli bättre, allt kan bli bättre. Men oavsett hur bra din scouting är kommer det att bli fel. Och då är vi tillbaka på ruta 1 igen. Du utgår från att bara vi byter ut ett par personer här och ett par personer där blir allt bra. Något jag inte tror ett skit på. Vi har under 10 års tid varit där vi är, vi har bytt tränare,spelare och övriga ledare. Med likartat resultat. Att komma och säga den här gången då djävlar blir det rätt är ganska naivt. Det är dax att acceptera att så här ser det ut och jobba för att få ut max av det vi gör. Dvs. om vi värvar Khalili och han inte når 100% av sin kapacitet borde vi ändå kunna använda de 75% vi får ut till ett ok resultat.

Du pratar om spelar utvekling samtidigt som du säger att spelaren ifråga skall tidigare i sin karriär visat de egenskaper vi söker. Vilket är som att säga du skall vara max 30 och ha 25 års erfarenhet. Om vi bara skall värva så blir det inte mycket ”talangutveckling” vilket jag iofs inte prioriterar så högt upp på listan.
    Anf. tvillingarnas scouting och utvekling så innehåller den rätt många feta minor oxå. Oremo,Qurinho mf. Grejen är väl att de ”göms” bakom några framgånsrika.

Avslutningsvis det finns inga i världen som är så scoutade som spelare i NFL. De går först 4 år på college där i princip alla matcher visas på tv. Dessutom så har NFL en combine där man kollar snabbhet och lite sånt. Sen har många ”pro day” där man tittar på enskilda spelare en extra gång. Trots det så ligger ”success raten” på ca 60%. Alltså 4/10 missar! Då pratar vi om scouting organisationer per lag som nog är lika stora som hela allsvenskan tillsammans.

Abedi
    Deltagare

Soff coach, Palini: Ganska enkelt egentligen, undermålig och slarvig scouting. När spelare ska värvas till Bajen, läs gå rakt in i startelvan bör tex vissa parametrar checkas av. Vissa är måhända enklare än andra men i Bajens fall är det slående hur vi misslyckats med fundamentala och enkla saker i värvningsprocessen

En parameter som är/borde vara extremt viktig i Nannes ”speciella” spelfilosofi/taktik är en spelares erfarenhet av att spela i ett liknande spelsystem tidigare. Det förenklar liksom processen för spelaren att leverera. Har han inte det måste det scoutas om spelaren är en typ av spelare som har lätt att anpassa sig till en ”ny” position/spelsätt och har gjort det tidigare i sin karriär. Om spelaren ska ha en given roll i spelsystemet Nanne spelar bör han antingen ha ett sjukt bra track record på den positionen i spelsystemet 4-2-3-1 eller en potential att snabbt komma in i det. Det är saker som både kan scoutas samt checkas av med spelaren i en värvningsprocess.

Utöver detta enkla faktum borde andra krav ställas tex om spelaren har rätt psyke som klarar av miljön i en storstadsklubb. Även den fysiska statusen men den känns väl egentligen som mest självklar men även där har det tyvärr slarvats.

Status sommaren 2016 på Bajens trupp kontra spelfilosofi/taktik och spelartyper som värvats till truppen känns som en salig röra och som en stor förklaringsfaktor till att det gått åt helvete. Scoutingen befinner sig på en mycket undermålig nivå vilken vi får betala extremt mycket för. Det gäller fö på spelarutvecklingssidan också. Senaste omgången ställde vi upp med den äldsta startelvan i år i allsvenskan. gnaget, ställde upp med årets yngsta startelva. Att vi ligger mil efter tvillingklubbarna i scouting och spelarutveckling innebär därmed att vi får dras med svaga sportsliga prestationer och väldigt låga transferintäkter. Gringårdens spelarförsäljningar äter tex våra publikintäkter till frukost.

Således, för att runda av med en koppling till den avslutade och mycket svaga silly season Bajen gör så är det helt enkelt så att vi har mycket lite att sätta emot då andra klubbar vill åt samma spelare vi vill ha. Ta tex Kabir som gick till dif. Bosse kan på ett mycket enkelt sätt och med empiriska bevis visa upp för en yngre spelare vad dennes utveckling kommer bli i dif kontra tex Bajen. Räcker med att dra upp Amartey, Tibbling, Bergström, Johnson för att visa på hur just de kan lyfta en spelares karriär i deras miljö. Likadant jobbar gnaget och ett gäng till klubbar. Där håller jag med Nanne att vi lider av 5 år i S1. Dock, behöver han själv vara den som går längst fram i ledet och ser till att utvecklingen vänder.

Högst upp på min silly season lista står en helt ny sportslig stab i Bajen med ny sportchef och en ordentlig scoutingorganisation. Krävs inte jättemkt för att komma ifatt och gå förbi flera klubbar i allsvenskan här då nivån många gånger är extremt låg i de flesta klubbarna. Där vill jag se en satsning som Sportrådet bör ta fram ramarna för.

Soff Coach
    Deltagare

palini – än viktigare är att ta reda på varför de flesta ”stora” värvnignar floppar. Jag menar Khalili var ju en no brainer att värva men iskall i Bajen. Sak samma med Smaradona. Hefis ”bäste” spelare har inte varit nära den nivån i Bajen. Och nej det är inte Nanne bara. Har sett ut så här i 10 år.

Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

Utveckling, schmutveckling…

Tränarens roll är begränsad. Till och med en kulörtejpare gjorde ju Elfsborg till ett topplag. Allt handlar naturligtvis (nästan) enbart om spelartruppens styrka. Värvar vi unga och bra spelare så lär de även utvecklas även i den sämsta av miljöer.

Vi har uppenbarligen inte alls det nätet av scouter idag som vi hade då. Måns Söderqvist är väl den enda spelaren vi har värvat som ens har haft nån chans att utvecklas nänmnvärt som spelare och där sket det sig precis som i de flesta av våra alla andra värvningar.

Värva rätt spelare är fortfarande A och O. Här har vi misslyckats tämligen kapitalt. Dibba? Ännu ett katastrofalt felköp om ni frågar mig, men jag har förhoppningsvis helfel som vanligt. =) Sundsvalls ekonomi är ju inte den bästa och vem vill egentligen ha en spelare i laget som rimligtvis kan ha tankarna på annat håll? Om vi pröjsar ens 500 000 för att få honom redan nu har vår värvningsansvarige verkligen hål i huvudet. 200 000 max, vi har råd att vänta för nån frälsare är han knappast. Vad har Dibba som inte t.ex. Rennie har?

Vems fel det är att vi värvar så kass låter jag vara osagt eftersom jag inte har en susning, så jag överlåter det till andra att peka finger.

Visar 30 inlägg - 1,081 till 1,110 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.