-
FörfattareInlägg
-
Abedi, delar dina intryck kring A Lindroth och Nanne. AL hade ett bra samarbete med Thom Åhlund även att de blev lite osams sista året. Thom fick fria händer att styra upp försvarsspelet, vilket han skötte bra. Tyvärr hade AL svårt med Billy Ohlsson och Sportrådet.
Det dåliga samarbetet som du beskriver mellan Nanne/Mats och ungdomssidan är mycket oroande. Under våra två ”storhetstider”, 76/86 och 98-08 så var vi starka på ungdomssidan plus duktiga på att hitta unga spelare i närområdet. Dit måste vi komma igen. Vi måste ha en röd linje genom hela föreningen till bolaget. Verkar som vi inte har lyckats med detta. Här måste båda styrelserna och Sportrådet vara tydliga och inte låta Mats/Nanne styra utvecklingen, lex Tony Gustafsson.Måttligt imponerad över segern mot Gefle. Sköna 3 poäng och det var väl bra att Nanne ”agerade”. Samtidigt minimal risk att agera mot allsvenskans svagaste gäng. Luktar fortfarande luftslott om det här och jag är fullt övertygad om att vi kommer återfinnas runt strecken resten av serien vilket givetvis är ett enormt misslyckande. Misslyckandet rör inte bara antalet inspelade poäng utan det sportsliga arbetet runt A-truppen i stort där frågetecknen bara blir större snarare än mindre.
Nanne har till skillnad från en tidigare Bajentränare ganska liknande honom själv, tex Anders Linderoth, mycket svårt att kombinera utveckling av spel-inspelade poäng-utveckling av unga spelare. Linderoth vinner på knock-out här. Nanne sitter på en betydligt fetare kassa och bättre förutsättningar än Linderoth men underpresterar nåt enormt. Skulle ranka honom som allsvenskans mest överskattade tränare idag.
Då Nanne har..ehmm… ett ganska stort kontrollbehov så är han en tränare som helst gör allting själv och har oerhört svårt att delegera till någon annan. Han står sig själv närmast och bestämmer i princip allting i Bajen utan att egentligen inte prestera ett skit.
Ser vi till den individuella utvecklingen av spelarna i Bajen har den varit extremt låg under hans tid här. Det har och handlar fortfarande mer om kamp och lojala äldre spelare som ska dra åt samma håll än nån tysk gegenpress fotboll där spelarna utvecklat unika kvaliteer storklubbarna står i kö för att värva. En genväg för att köpa sig tid men som kommer kosta mer i längden. Kom inte och säg att det inte går att kombinera både utveckling av spelare och sportsliga resultat för det gör det. Annars är tränaren för dålig.
Lite vid sidan om har vår chefsscout från Spånga Fotboll lyckats med att knyta upp ett gäng intressanta U-landslagsmän både svenska och utländska som Nanne själv inte verkar ha så mkt över för. Han värvar sina gubbar och Hjelmberg/Brännström värvar sina. Underifrån satsar akademin stenhårt och har ett gäng riktigt intressanta killar på g men med en osäker framtid i klubben framför sig.
Jag hade köpt Nannes maktvälde alla dar i veckan om han levererade resultat men så är inte fallet nu. Varken i tabellen eller på spelarsidan. Vi är precis som alla andra klubbar beroende av att sälja spelare, spelare som utvecklas innebär bättre sportsliga resultat, innebär mer cash osv. Jag är mycket tveksam till att en 17 åring från Ljusvattnet eller en 18 åring från Fittja fått chansen i Bajen idag. Att tex Dusan inte vill förlänga är ett sjukdomstecken om något på att det inte står rätt till.
Till sist, Jingblad och Hansson, två icke-figurer i Bajen som förhoppningsvis lämnar båda två efter säsongen med Nanne i handen. Förstår inte hur de kan vara kvar i Bajen. Lojala med Kurt-Arne men inte så mkt mer.
Oavsett hur den här säsongen slutar har Hammarby Fotboll mycket stora sportsliga utmaningar de närmaste åren. Nanne är inte i mina ögon mannen som ska ta klubben till nästa nivå.
Tack för kaffet.
Tydligt att Nanne tog i ordentligt. Totalrensning i försvaret som gav resultat och Haglunds nya roll som gav två frilägen och två mål. Så enkelt kan det vara, även om det nu var mot skralt motstånd. Intressant att se om det håller i sig. Första nollan för i år. På tiden.
Tack för det! Nu tror jag vi undviker direktnedflyttning. Bottenlagen är på tok för dåliga. Poäng mot KFF och derbytorsken har betalat sig.
Btw, ”kvartalsekonomi”. Ett av de mest missbrukade uttrycken därute.
zilver1 – vilket är precis det jag försökt säga. Kan Nanne anpassa spelet och klara sig kvar så finns det ingen anledning att byta. Sen så bör man som sagt börja med att ta fram hur vi vill spela nästa år och sen göra en riskanalys. Som bör utgå från att vi kommer misslyckas med värvningar,spelsystem etc. igen och planera för det.
Det är sant att det kostar att byta tränare och vi bör nog inte göra det förrän vi faktiskt ser att Nanne inte kan justera nu under säsong till ett spel som passar truppen. Jag behåller gärna den Nanne som tog Kalmar till guld på sisådär fem år. Vi saknar dock ett antal element som han hade där (stabil målvakt/backlinje ledd av Bagarn, Rydström framför och ett antal mer eller mindre geniala brassar på topp).
zilver1 – ja det är möjligt att det är normalt. Men då borde det givetvis avspeglas i kontraktet vi skriver med nästa tränare eller hur? Max 1 år. Alternativet är att vi i budgeten tar höjd för att ha 1-2 år av dubbla tränar löner. Något vi garanterat inte har idag..
Att släppa in max ett mål borde vara ett syfte med matchen idag. I engelska ligan, särskilt andraligan, är den genomsnittliga tiden för en tränare ungefär 14-15 månader. Det vore alltså inget tecken på ombytlighet att göra det nu. Det är ju så att alla spelarna i dagens trupp är införskaffade för Nannes system. Trots det tycks det som om vi måste skaffa 2-3 spelare för förstauppställningen i varje fönster även framöver. Mystisk process det där. Givet programmet vi har är det nog rätt troligt att vi får förbereda oss på kval om inte spelet förändras dramatiskt. Vi har många bra lag att möta på hemmaplan och sämre lag att möta borta. Det vore bättre med tvärtom.
Ödesmatch idag igen. Vi möter ett lag som faktiskt presterat ännu sämre än oss mot vad man bör förvänta sig i relation till spenderad krona. Å andra sidan var det likadant med FFF där vi bara mäktade ett kryss hemma.
Nåja skitsamma. Idag gäller bara en sak, att inte förlora.
johannes – du är alltså för kvartalsekonomi. Precis som du tycker att Bajen har ett moraliskt ansvar att spela ”roligt” tycker jag att Bajen har ett moraliskt ansvar att motverka den typen av extrem kortsikighet och resultat fixering.
Antar fö. att dina krav om framgån efter ca 1 år är en relativit sent påkomna. Hade de kraven gällt 2002 hade Linderoth aldrig tränat Bajen 2003 och framåt.Ett sista förtydligande. Jag skitee i om Nanne eller Nalle Puh eller gud själv tränar Bajen. Ibland måste man sparka tränare då man inte hittar en bättre lösning. Men att spraka tränare varje år särskilt när emperi klart och tydligt pekar på att vi kommer ligga i botten om ca ett år igen är dyrt och en enorm kapitalförstöring. Och man måste ta i beräkning att vad man än gör kommer saker att gå snett och ha en beredskap för det som gör att man inte behöver sparka tränare/spelare/vd/gud utan ändå når ett hyffsat resultat (och ja iblnad går inte det heller bussen kan ju köra av vägen på väg från bortamatch och så har man inget lag alls men man kan inte skydda sig mot allt).
Soff Coach
Jag tycker att en ny tränare nog ändå bör få åtminstone ett par transferfönster på sig att sätta sin prägel på laget. Så efter ungefär ett år bör vi se åt vilket håll det lutar.
Verkar det då gå åt helvete igen, ja då blir det utvärdering på samma sätt som det blivit för Nanne. Med samma krav.
Det är ganska odramatiskt.Folk i Bajenland går upp i falsett när det vankas tränarbyte, men har inga större problem med att byta spelare i tid och otid. Jag förstår inte den upprördheten. Det ingår i fotbollens villkor att man bedöms på det man gör i nutid och inte på vad man gjort i dåtid.
ALLA inblandade vet om detta.DBW/Sätra/Magyar visar alla på bristen på ”riskmedvetenhet” hos samtliga inbladade. Att motståndarna vill att våra mittbackar skall sköta uppspelen kommer knappast som en överraskning. Att man fortf inte gör på ngt annat sätt övergår mitt förstånd. Tex. vid forcering sista 10 är det sätra som skickar in bollarna i straffområdet mot Khalili. Borde det inte vara tvärtom?
johannes – kort svar ALLA. Alla är ansvariga för att resultatet blir så bra som möjligt. Givetvis faller ett större ansvar på ledningen. Men alla skall tänka och utmana. VD/styrelse/sportråd skall ställa sig frågan ”vad gör vi om vi ligger i botten?” INNAN och formulera ett svar lat. komma fram till att risken/konsekvensen är försumbar. Tränare skall ställa sig frågan ”vad gör vi när spelet går i baklås?” spelarna likaså. Om man ställt sig de frågorna så tar man fram en plan för att lösa det om det uppstår. Nanne kanske har en plan? Att om spelet inte funkar efter 15 omg så kör vi gnet fotboll. Om han presenterat det för ledningen så kanske de tycker fine det verkar troligt.
Så nu svarade jag på din fråga. Kan ju du svara på min Vad är din plan om vi med ny tränare befinner oss i ung. samma läge igen om ett år?Abedi, med DBW pekar du på ett grundläggande problem. Ingen av mittbackarna klarar av uppspelen. Vet inte hur Nanne har tänkt här. Har sett tendenser hos Magyar men han verkar ha blivit riktigt rädd att slå en svårare passning. Saetra försöker men saknar totalt tekniken oavsett det är en markpassning eller en höjdboll. En ”bredside-spelare” helt utan vristkänsla eller -förmåga. Nanne snackade om bristen på skottpassningar/ vristpassningar när han kom. Problemet kvarstår.
Abedi skrev:
//Det får självklart Nanne ta på sig, oerhört dåligt lagbygge och förvånansvärt naivt agerat. Betyget kan inte bli annat än underkänt.//Japp, så ere….
Soff Coach
Nej, jag inser att du inte läser/förstår vad jag menar. Ok, så kan det gå. Jag ska inte spamma gästboken med mina förslag.
Men kan du svara på en sak: vilka tycker DU ska ta fram Plan A och Plan B och varför inte en Plan C (för även B kan såklart skita sig)?Ser att elitlicensen funkar som det är tänkt.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/superettan/angelholm/article23244418.abProblemet med DBW som mb och en anledning till att han får liten speltid är att han inte är en spelande mittback. Nanne vill, helt rätt, att mb ska kunna ta uppspel och vara delaktiga i spelet och där är DBW för svag. Med annat spel kan han möjligtvis bli intressant att ta in alt att understödet från def.mitt blir bättre, läs flytta ned Israelsson. Oavsett, vi behöver förstärka allsvenskans kanske svagaste centrallinje men det är också känslig att peta där nu. Ser inte att skillnaden inom truppen är så pass stor för att få ngn större effekt. Blir väldigt mkt antingen eller. Kennedy som def.mitt ( bättre uppspel, sämre defensiv) tvärtom mot Persson/Haglund. Lite som Isarelsson som nr 10, bra i presspelet/huvudspelet men sämre som spelfördelare och dåligt skott än tex Kennedy/Imad.
Huvudproblemet är som tidigare nämts, spelartyper kontra spelsystem. Alternativen att ändra är också för dåliga/små. Det får självklart Nanne ta på sig, oerhört dåligt lagbygge och förvånansvärt naivt agerat. Betyget kan inte bli annat än underkänt.
johannes – nej vi menar inte samma sak. Du utgår från att allt alltid går rätt. Vilket är precis det Nanne gör. Lösningen enl. Nanne är ju att vi skall göra mindre misstag. Jo men om vi nu förlorat de senaste 10 matcherna uteslutande på misstag kanske vi istället borde acceptera att misstagen sker och ha ett system som fångar upp de. En väsensvid skillnad mot att säga vi skall inte göra misstag. Eller plan B om du så vill. Eller att man i plan A har inbyggda mekanismer som fångar upp felen. Kalla det vad du vill. ”Nanne saknar kunskap” grejen är den att det kommer nästa tränare oxå att göra och nästa spelare och nästa vd och nästa spelarråd osv. Alla kommer att göra fel och misstag och då måste vi klara av att hantera det. Inte så fort det inträffar sparka allt och alla och säga att nu har vi minsann hittat rätt person.
Så vad gör vi om det trots att vi nu tror att Nanne 2.0 är rätt ligger på en 14e plats eter 15 omg nästa år?
Ung. så här resonerar du: Nanne skall gå eftersom hans track record är uselt. Sportrådet skall hitta en tränare som bättre klarar av att spela som vi/Nanne vill. Samma sportråd vars trackrecord på att hitta tränare är lika uselt som Nannes resultat rad. Det här går inte ihop!
Din lösning med ”justeringar” är alltså att sparka folk och skaffa nya till höger och vänster. Tyvärr funakr det dåligt om man inte har oändlig kassa. Och dessutom en människosyn som ligger så långt från vad Bajen är (iaf för mig).
Fortf så kanske rätt lösning är att Nanne skall bort. Men att inte acceptera fel och ha en plan B är naivt och korkat.Soff Coach
På sätt och vis tror jag att vi menar ungefär samma sak = vi måste ha riktlinjer som hjälper oss att hitta tillbaka till rätt spår i de fall det skiter sig.Plan B är en klassisk klyscha som saknar relevans, på den nivå (spelidé/spelfilosofi) vi talar om.
Varför?
Jo för att om man tror på sina riktlinjer så är det allt som behövs.
När genomförandet inte följer riktlinjerna så utvärderar man och gör justeringar så att man ska träffa bättre framöver.
Det är det Nanne och Jingblad har gjort i 2,5 års tid när de värvat en helt ny spelartrupp.Nu ser vi att de saknat tillräckligt med kunskap för att hitta spelare som passar deras egna idéer, vilket är totalt underkänt och skäl till förändring på deras positioner.
Detta innebär inte per automatik att vi måste överge riktlinjerna om en ”tysk fotboll”. Inte alls. Men ska vi behålla den stilen så ska nya personer få förtroendet att genomföra förändringarna.
Personer som har bevisat att de kunnat göra det tidigare.Eller så överger vi tysk-spåret helt och går i en annan riktning. Det kan naturligtvis också bli en konsekvens, om man vid en kartläggning anser att det är för svårt att nå dit.
Vilka ska ta det beslutet? Vilka ska genomföra kartläggningen?
Förslagsvis Sportrådet i samarbete med de i styrelsen som har sportslig kompetens.
Abedi vill komplettera med ex-spelare och ex-ledare och skapa ett ”Sportforum”.
En bra idé!johannes – nej du missförstod. Visst jag sa att jag ville spela som random svenskt lag men det var inte det viktiga. Det viktiga var att ha en process/system/kalla det vad du vill som utgår från att det blir fel och då har en mekanism för att fånga upp det och rätta till det. För det är det enda man vet, att saker går fel. Om man spelar som ranom svenskt lag eller som Nanne vill spelar mig ingen roll, visst roligare att spela ”tyskt” men det spelar ingen roll det viktiga är att man har en ”plan B”. Det du hittils sagt är att sparka Nanne, ledningen (som tillsatt både Nanne och flera av tränarna innan) skall fixa en ny tränare som gör ”rätt”. Jag säger vad är plan B? I min bok är risken/chansen ung. lika stor att Nanne får ordning på skutan som att det händer.
Följande visar på varför det kommer gå åt helvete igen: ”Nanne är att han tycks värva spelare som inte alls agerar på det sätt som han vill. Det är jättemärkligt och jättesynd, men det var knappast något vi (eller styrelsen) borde ha räknat med på förhand.”
För det första så borde ledningen visst räknat med det. Men du tycker att de slipper ansvar för det eftersom Nanne är skurken här. Nanne har värvat spelare han TROR skall klara av att spela/utvecklas att spela som han vill. Det har han säkert pratat med spelarna om oxå. Frågat ”klarar du det här?” Låter precis som styrlesen fråga Nanne eller? Då borde Nanne enl din logik oxå slippa ansvar? Du kan givetvis hitta anledningar till att det blivit som det blivit sneaste 10 åren. Men om samma sak upprepar sig flera ggr så är det inte beroende på ditten eller datten utan ett systemfel som kommer att upperepa sig om och om igen.Så jag frågar igen vad har du för garanti/indikation på att nästa tränare klarar av det bättre än Nanne? Vad gör vi om vi ligger 14 om ett år igen? Vad gör vi om vi nästa supervärvning oxå floppar? Att säga att det inte kommer att hända för att vi gör ”rätt” har vi provat nu i 10 år. Nanne är tillsatt på samma premisser.
Vi kan inte bygga verksamheten på att vi inte gör fel. Vi måste bygga en verksamhet som trots att det blir fel får ut ett ok resultat.Jag har ju försvarat det ”långsiktiga” men även jag börjar vackla på om Nanne verkligen är rätt man för vår förening. Framförallt känns bristen på ödmjukhet som ett stort slag i ansiktet, det är visserligen bra att man tror på sin idé även när det går dåligt men en gnutta självinsikt om att allt inte är så jävla simpelt som Nanne får det att låta hade gjort det så mycket enklare att hantera.
Jag måste också säga det ligger något i det Johannes säger (och det tar emot) om vad Nanne egentligen har för kvalifikationer att spela den här ”framtidsfotbollen”. Kalmar var ju knappast kända för sin underhållande fotboll. Försöker han sig på något han inte har någon praktisk erfarenhet av?
Sen måste jag ställa en fråga vad hetsen mot styrelsen och ledningen kommer ifrån? Förutom att jag kanske skulle önska lite mer kommunikation om vad som händer i klubben så har de väl gjort ett jävligt bra jobb med tanke på hur det sett ut de senaste 20 åren?! Är de perfekta? Nej. Men så dåligt som tidigare personer hanterade vår klubb så är ju de vi har idag lysande stjärnor. Eller?
Johannes, bra skrivet och jag håller med dig om att vi skall fortsätta den inslagna linjen med snabb och teknisk fotboll. Problemet är att vi inte gör detta, speciellt med spelare som Saetra, Magyar, Johan P och Haglund, vilka skall styra uppspelen från sina positioner. Vi har helt enkelt fel typ av spelare på plan. Nu måste vi så långt som möjligt hitta rätt spelare på rätt positioner och spela enkelt men snabbt med de spelare som kan leverera framåt, Alex, Erik, Torsteinboe. Tror att vi ändå tvingas spela Erik på en defensiv position för att kunna spela snabbt framåt när vi får chansen. DBW måste in som mittback, håller med Stefan om detta. Kanske med Magyar eller Saevarson. Ett enklare rakare och snabbare spel borde passa Khalili och då i en släpande anfallsposition. Vi är i stora svårigheter just nu och Nanne fixar inte detta.
Stefan
Där ser vi exakt hur långt ifrån att vara ens ett övre-mitten-lag vi är.
I princip alla lag utom de allra sämsta kan gott räkna med att ta poäng av oss.
Hälften av alla lag bör t o m vara besvikna om de inte vinner mot oss, hemma såväl som borta.
Ridå.Soff Coach
Jag fattar precis vad du menar. Systemet ska stå över enskilda spelares och ledares dagsform. Systemet ska vara en grundtrygghet som alla strävar mot. Du kan byta ut individer men systemet ska alltid vara det samma.
Helt klart vettigt, det håller jag med om.Men du vill ”ge upp” och köra på samma spelidé som det absoluta flertalet av lag och ledare praktiserar i Sverige.
Jag vill inte det.
Din lösning är enklare och troligen mer kostnadseffektiv eftersom utbudet av både spelare och ledare kommer att vara större än om vi beslutar oss för att stå för t ex en teknisk, offensiv och snabb fotboll.Men jag tycker att det moraliska värdet att bevara det som faktiskt de allra flesta av oss förknippar med Hammarby är viktigt.
Naturligtvis inte till varje pris, men att det alltid ska vara en målsättning.Så då måste vi anställa en tränare som har spelat enligt de ledord som jag gav exempel på och som även nått resultat. Den kartläggningen bör/ska Sportråd och Sportchef ha klar.
Tar vi någon från den ”listan” så ökar naturligtvis chanserna att den tränaren i sin tur kan plocka in spelare som passar hans modell. Det är helt givet.Det var ju så vi trodde vi att Nanne skulle agera. Problemet (ett av många…) i fallet Nanne är att han tycks värva spelare som inte alls agerar på det sätt som han vill. Det är jättemärkligt och jättesynd, men det var knappast något vi (eller styrelsen) borde ha räknat med på förhand.
Därför måste ledningen nu agera när detta blivit uppenbart. Å då är vi tillbaka där vi startade…Yepp…klinisk SE-nivå. Eller strax ovanför för att vara precis…
Ganska tydligt varför vi ligger där vi ligger. ”Normalt” sett vinner man väl iaf någon match mot topplagen och förlorar någon mot mitt-/bottenlagen.
Om mönstret fortsätter får ordet ”måste-matcher” mot Gefle, FFF, etc en helt annan – mycket allvarligare – innebörd.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Stefan.
Jag håller med om Birkir Stefan. Han gör troligen mer nytta i mittförsvaret än ute på kanten. Är det inte så att vi började förlora efter att han fick komma ut i sin högerbacksposition förra året? Och sedan dess har inte slutat förlora, känns det som.
Ett annat sätt att se tabellen (utifrån Bajens resultat) efter 15 omgångar. Klinisk och snygg. Endast FFF som ställer till det.
1 – Förlust
2 – Förlust
3 – Förlust
4 – Förlust
5 – Förlust
6 – Förlust
7 – Förlust
8 – Oavgjort
9 – Oavgjort
10 – Oavgjort
11 – Oavgjort
12 – Vinst
13 – Vinst
15 – Oavgjort
16 – Vinst- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Stefan.
Johannes och Abedi, en viss oro kan jag känna för att inte Sportrådet har tillräckligt starkt inflytande. Det var vår mening när vi tillsatte det att det skulle vara en fristående resurs för både bolagsstyrelsen men också som stöd för ”ägarna” föreningsstyrelsen, vilka bl.a. agerade när det gäller Greggs försvinnande. Samt att rådet indirekt skulle styra över tillsättningen av både tränare som sportchef. Vet inte om den organisationen har satt sig. Litar på Jensa som person men båda styrelserna måste styra upp organisationen ifall Nanne/Mats har tagit över för mycket.
Så blev ju fallet för Lindroth då Sportrådet med Billy Ohlsson sidsteppades, vilket var en av få misstag från Lindroths sida. Tony G hade ingen styrning alls utan fick härja fritt med Lasse Erikssons goda minne. Sen utbröt ju anarkin som Johannes så fint redogjorde för.johannes – du verkar inte förstå ett smack av vad jag sagt. Du vill fortsätta på den inslagna vägen dvs. det är fel på värvningarna och bara vi värvar rätt/bättre så kommer allt att lösa sig. Jag säger oavsett vilka värvningar vi gör kommer det att bli fel och då måste vi ha ett system som klarar av att trots fel ändå få ett ok resultat utan att byta ut allt och alla hela tiden. Du och Nanne kör båda med ”bara vi minskar på misstagen så blir allt bra”. Vilket är näst intill kriminellt naivt. Tror du på fullt allvar att misstagen görs med flit? Tror du inte Haglund (tex.) försöker slå sina passningar bättre än han gör? Jag säger acceptera att passningen inte har bättre kvalitet och gör nåt vettigt av det.
Jag har fortfarande inte hört vad du vill. Bara sparka Nanne så löser sig allt. Om det inte gör det då? Vad är din plan B? Hur löser det sig med att spearka Nanne? Kommer spelarna automatiskt att börja slå bättre passningar? Kommer sätra/magyar sluta göra junor misstag bara för att tränarn heter Nalle Puh? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.