Visar 30 inlägg - 1,171 till 1,200 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

//Ett tips, se några andra matcher i serien eller varför inte, besök en träning med nåt annat allsvenskt gäng så får ni det bevisat.//

Sorteras under avd: Självspäkeri.😯
    Men i sak har du så klart rätt.

Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

Intressant? Snarare ganska logiskt, anfaller man mkt med en svag defensiv släpper man även in långa mål. Usel coaching om du frågar mig. Bajen är förmodligen det mest lättlästa laget i serien.

Fö, senaste baljorna vi gjort är i majoritet enbart på fasta situationer. Hörnor, straffar och frisparkar. Spelmålen lyser med sin frånvaro och har gjort så under en längre tid vilket både är oroande och ett tydligt tecken på vår överskattade offensiva spel.

Anyway, objektivt sett, går det knappast att se några positiva tecken i spelet hur mkt man än försöker. Ett tips, se några andra matcher i serien eller varför inte, besök en träning med nåt annat allsvenskt gäng så får ni det bevisat.

Taktikern
    Deltagare
    Antal inlägg: 45

Jag hittade följande länk.

http://blogg.fotbollskanalen.se/allsvenskan/2016/07/15/vilka-allsvenska-lag-skapar-och-slapper-till-de-basta-malchanserna/

Intressant läsning som stödjer lite det jag vart inne på tidigare att Hammarby faktiskt har fler chanser än man släpper till men släpper ändå in fler mål bakåt.

Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

U21 i dag spelas tydligen på Kanalpan, inte på Zinken som det står i Bajenkalendern.

Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

Oavgjort mot solna skulle kännas som ett lyckat rån. Vi suger verkligen för tillfället.

zilver1
    Deltagare
    Antal inlägg: 53

En pinne mot gnaget vore ok. Det är i de tre nästkommande matcherna, borta mot bottengänget Gefle, hemma mot svajiga Kalmar och borta mot ett Sundsvall på väg nedåt, som karaktär krävs. Vi förlorar faktiskt inte så ofta, men vi vinner alldeles för sällan. Nu är det tätning bakåt som gäller. Silverholt stärkte inga aktier och båda våra mittbackar har synnerligen tydliga brister. Persson tillbaka gör en del, men backlinjen (den så kallade ordinarie!) måste skärpa till sig betydligt. Kennedy gav i sin halvtidsintervju ett bra omdöme om sista matchen. Bedrövligt.

johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

Bajen hade veckor på sig under EM-uppehållet att trimma spelsystem, gjuta mod i spelarna, stämma av att ledarsidan är synkad, göra extra analyser av motståndarna, se över truppen och fylla på där det saknas rätt kvalité.
    Resultatet av dessa veckors planerande?
    Ett om möjligt ännu större haveri än tidigare under säsongen.

Vi är på väg mot det största fiaskot genom alla tider i Hammarbyhistorien.

Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

Bedon, förekommer det överhuvudtaget någon coaching under matcherna? Att ta ut irrationelle Torsteinboe när vi skall gå mot seger och har ett lågt stående 8-mannaförsvar att ta oss igenom. Det är väl ingen coaching! Vi fick i alla fall i väg ett långskott en av de få gångerna som bollen inte försvann ut på en kant. Nanne har satt något chip i nacken på spelarna som styr ut dem på kanterna för värdelösa inlägg. Sen undrar man var är engagemanget? Tur att Kennedy finns! Märkligt nog gjorde Kahlili sin bästa insats sen han kom till Bajen?!

Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

När avgår kanelgubben? Kan det överhuvudtaget bli sämre, är det ens möjligt? När ska ledningen inse att detta är ett lag i fritt fall under en tränare som inte har en aning om vad han ska göra? Att det blev en mirakelpoäng igår var ju enbart för att motståndet också var genomuselt. Det tragiska är att med JP, Erik o Alex tillbaka kanske kanske det finns en minimal chans till en brunk/tur-seger i derbyt (om de är osmarta o mest slår inlägg) vilket väl betyder att han sitter kvar o så går det 6-7 matcher till utan vinst o läget blir då minst sagt katastrofalt. Särskilt med tanke på vår svåra avslutning, Peking och MFF. Ska en ny få chansen att organisera något ska det ske NU snarast! Vakna Hammarby!

Abedi
    Deltagare

Hammarby Fotboll med Nanne i spetsen har uppenbarligen fortfarande inte förstått att vi åker ur allsvenskan 2016. Ju tidigare de inser det desto tidigare kan man agera. Det är nu chansen finns att åtgärda sådant som kan åtgärdas inte mot IK Frej nästa år. Organisationen känns så jävla omogen sin potential och risken för felbeslut verkar gjort klubben totalt handlingsförlamad både på och utanför planen. Känns inte som att man verkar förstå vilken bransch man verkar inom. Fullkomligt uselt rakt igenom. Kennedy bär som vanligt Bajen ensam på sina axlar när det blåser. Nanne kommer vara paria i Hammarbyhistorien, helst redan imorgon.

Skrev tidigare att juli var sista räddningsplankan och vi har inlett de två första matcherna efter uppehållet med 1 poäng och sju insläppta mål. Transferfönstret stänger 11 augusti. Låna in 4-5 etablerade spelare och ta in Cratz på 6 mån, låt Kennedy vara spelande assisterande tränare. Kommer kosta men det kostar mer att åka ur. Kurt-Arne är i särklass Sveriges mest underpresterande tränare. Dra från Bajen här och nu!

Bedon
    Deltagare
    Antal inlägg: 176

Jag läste intervjun i AB och jag får inte ihop det hur Nanne kan påstå att spelarnas professionalitet är större för det märks på träningsplanen och på deras attityd när han lite senare säger att det finns en rädsla, en ängslan som är väldigt tydlig runt hela föreningen som kan visa sig bli verklighet samt att det finns en slags självuppfyllande profetia bland supportrar att man ska lida som Bajare och tänker man så, ja då blir det så. ”Det är en motkraft som är ganska stark, och det kan påverka spelarna. En slags ängslan helt enkelt”.

Eeeh …, om spelarnas professionalitet och attityd är starkare så är det väl den ängslan de inte skall låta sig besegras av? Eller har jag missat nåt? Vems uppgift är det att gjuta mod i mannarna? Och hur har det i så fall gått?

Jag kanske analyserar för mycket utifrån en intervju och drar för stora växlar på den, men det känns som jag har hört och läst liknande uttalanden många gånger nu.

Johan S
    Deltagare
    Antal inlägg: 18

Misär rakt igenom och så ett läns-derby på det. Denna vecka kommer bli ett helvete i humörsvängningar.

Nanne och Jingblad kan endast rädda säsongen ifall dom ger dom själva chansen att rädda den, i form av nyförvärv som kan leverera nu och inte om ett halvår. Helst vill man ha bort dom snarast. Brännström kan ta över A-laget i väntan på Gerhardsson (som ändå har en tydlig spelidé). Eller ta över helt och hållet beroende på hur det går under hösten.

Trodde inte man kunde sjunka så lågt genom att tillåta en inläggsfotboll som vi höll på med idag. Nanne måste ju agera för fan. På något jävla vis. Skicka en lapp till Kennedy eller något. Han reste väl sig inte från sin bekväma stol på hela matchen?

Det var bättre förr
    Deltagare
    Antal inlägg: 14

Bedrövligt rent ut sagt.

Helt övertygad om att den sportsliga ledningen vill ha Gerhardsson fr.o.m. nästa år.

Om vi sparkar Nanne nu under säsongen, vilka tränare med tillräckligt CV och som kan tänkas vara intresserad av ett korttidskontrakt finns tillgänliga på marknaden?

Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

Fullkomligt uruselt, igen!

Jingblad och Nanne kan packa. Vad är det värsta som kan hända? Att vi åker ur…?

Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

FFF kom alltså till Söderstadion och ökade sin målskörd med närmare 1/4. Sju insläppta efter uppehållet. Fullständigt oacceptabelt. Men vinner vi derbyt är allt glömt en sex omgångar till. Fyfan.

Johan S
    Deltagare
    Antal inlägg: 18

Man är såklart glad och nostalgisk vad gäller Petter Andersson.

Men jag är mer bekymrad än glad. Vi behöver inte någon skadedrabbad spelare till nästa år. Vi behöver en kvalitétsvärvning som går in i startelvan rakt av, NU. Hur jävla kul skulle det vara ifall Petter får spela i Superettan.

Vi ligger pyrt till och har uppenbara problem med laget osv. Och våra ”värvningar” i sommar heter alltså David Boo Wiklander som knappt fått spela öht och Petter Andersson som tidigast kan spela 2017. Vart än Jingblad befinner sig, kan han stanna där så kan vi ta in någon som förstår allvaret och som dessutom har mycket bättre nätverk än den gubben har.

Och vinner vi inte idag så kommer det storma kring allt och alla och Nannes tuffaste tid är kommen. Och det kommer säkert komma uttalanden om att han ska sluta och att det är en process. Inget som gör oss supportrar förstående. Ge oss lite.. ”Vi har stora problem försvarsmässigt men vi jobbar på det” typ.

AVGÅ ALLA!

Kristof
    Deltagare

Det var väl ändå en ganska väntad rekrytering som är mer eller mindre fristående från årets säsong. Bortsett från att det begränsar annat möjligt kontraktsskrivande idag då han de facto tar upp en kommande position i laget. Bra eller dåligt får tiden utvisa. Jag är försiktigt skeptisk 😉

Lång intervju med Nanne i dagens Sportblad. Säga vad man vill så är han mästare på att programmera andras hjärnor. Det här med att spelaromsättningen är högre i Sthlm klubbarna. Är det t.ex öht statistiskt bevisat (över tid)? hoppas min vän Erik får tid att följa upp. Men om så är fallet får man ju ställa sig frågan varför? Vi har haft en extremt hög spelaromsättning senaste sex åren. Men det beror ju i första hand på att man rekryterat fel spelare i förhållande till ambition, vilket gjort att man ett år senare fått rekrytera ersättare till. Det gäller inte minst också under Nanne et al:s tid vid rodret.

En självuppfyllande profetia, som Nanne själv nämnde i ett annat sammanhang tidigare i samma intervju. Därmed inte säkert att det är ett systemfenomen.

Sedan finns lite annat småplock placerat mellan raderna. Själva texten är en upprepning av det han sagt i snart tre års tid.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Kristof.
    • Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Kristof.
    Paladin
    Deltagare

Jaha det blev Petter till slut. Ännu en spelare som ska leverera nästa år. Jag är missnöjd.

Bajenberndt
    Deltagare

Saknar Italien på listan. Åker vi ur så skulle jag gärna bo i Rom några år innan vi kommer upp igen. Räknar med att Nanne o Mats är borta vi det laget. Sen kör väl Totti ett par år till och då kan man ju gå och kolla Roma och minnas hur allt var mycket bättre förr, då även Totti var ung och alltid bäst på plan.

Paladin
    Deltagare

Kristof: Jag är med och sponsrar!

Kristof
    Deltagare

Såg ej i listan, men går det att köpa allsvenskt kontrakt för 2017?

johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

Så, nu är vi alltså där: vi låter samma personer som kastat bort – i runda slängar – 80 miljoner på 2 allsvenska år få nytt förtroende att sätta sprätt på klubbens miljoner.
    Hör ni agent-skratten där ute?

Innan Häcken-matchen gick snacket i stil med ”vi är bara tre poäng bakom mitten…”. Nu har det justerats till ”måste-match” mot Falkenberg i omgång 14 (!) och ”jag är övertygad om att vi klarar åtminstone kval”.
    Håhåjaja.
    Ibland är bästa ingreppet amputation.
    Våga klippa banden med de som orsakar våra problem, Bajen!

Bajenberndt
    Deltagare

Abedi, vi kan nog börja snacka om ”lånta fjädrar” när det gäller Nanne. Kan inte påminna mig om att Kalmar någonsin körde ”tysk fotboll” under Nannes tid. Det var väl defensivt säckförsvar med Bagarn och slitvargen Rydström, snabba spelvändningar med Rasmus Elms vänsterfot och sen ett par giftiga brassar längst fram plus Ingelsten/Viktor Elm under sista åren. Så mycket bollinnehav var det inte fråga om.

Abedi
    Deltagare

Det var väl ganska givet att sommarens fönster skulle bli tufft även det. Kan inte vara helt enkelt att sälja in Nannes vision längre till aktuella spelare. Blir liksom svårt med trovärdigheten och snacket går garanterat i branschen och mellan spelare i olika klubbar där situationen i Bajen är allt annat än bra.

Varje spelare står sig själv närmast och vi har ju öht inget track-record alls på väldigt många år att utveckla spelare och sälja vidare dem. Vi blir tex totalt överkörda av djurgårn där och utifrån en spelares val får Bajen mkt svårt att konkurrera med spelare som vill ta det sista steget innan Europa. Vi får därför värva äldre spelare eller väldigt unga spelare. Samtidigt går både spel och resultat kräftgång och spelaromsättningen av medelmåttor fortsätter. Det här är en situation skapad av Nanne och Jingan efter 2,5 år i klubben. Det här är deras verk och det är för dåligt. Att de två talangerna Måns och Melker båda drar efter en helt misslyckad tid i Bajen när de snarare skulle växla upp säger tyvärr jävligt mkt om den undermåliga individuella utvecklingen men även om det ihåliga lagbygget.

Som Ev skriver kan vi i detta fönster främst fokusera på nåt korttidskontrakt, något lån, nån värvning till U-19/U-21 och nån hemvändare som saknar andra bud.

Det blir en kamp in på mållinjen i år också. Tippar 0-2 i halvtid på söndag för övrigt.

Ev?
    Deltagare

I förmiddags raderade jag ett inlägg om att vi inte bara är 3:a i 08 tabellen poängmässigt, utan även halkat ner som 3:e attraktivaste klubben i området. Nu verkar det som att vi får ta nödlösningarna som finns kvar efter att konkurrentklubbarna valt spelare först.

På söndag är vi bara ett jävla mål i från gallerskak, kvartssamtal och skandalrubriker i tidningarna! Jobba Jingblad och Nanne!

• Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Ev?.
    Ev?
    Deltagare

Fler än jag som blir stressade över att övriga lag värvar spelare medans vi endast lyckas förlänga med paniklösningen Boo Wiklander? Jag tänker att uteblivna värvningar tyder på att förstavalen inte går hem, och att vi då blir tvungna att chansa på nya ”Romulos” och ”Boo Wiklanders”.

Läget i tabellen är jävligt prekärt, vi får bara inte misslyckas även detta silly fönster…

Bajenberndt
    Deltagare

Abedi, håller med dig i det mesta du skriver. Ett starkt Sportråd är avgörande för kontinuitet och framgångar. Satt i styrelsen och drev den frågan tillsammans med framförallt Patrik Niklasson, som fortfarande är kvar i styrelsen. Kan inte se annat än att nuvarande Sportråd, som tillsatte Nanne/Mats, har en god kompetens och styr över verksamheten. Tycker nog att organisationen runt laget, vilken har vuxit, ser stark ut i dagsläget.
    När det gäller rekryteringsorganisationen så tror jag att bristerna är fortsatt stora och att vi just nu enbart lutar oss mot Mats och Nannes gamla kontakter. 10 år tillbaka, innan Tony Gustafsson, hade föreningen mer breda kontaktytor runt om i landet.
    Ungdomssidan kan vara inne på fel väg och jag hoppas de följer upp den senaste tidens utveckling. Nu har vi satsat på fler och fler ungdomar i egna lag. Alternativet skulle istället var få egna lag och utbyte med samarbetsklubbar, typ MFF, Elfsborg och Göteborg.

I dagsläget litar jag på att Sportrådet har tillräckligt med kompetens och pondus till att hitta rätt lösning ifall den dåliga trenden fortsätter.

Taktikern
    Deltagare
    Antal inlägg: 45

BajenBernt

Ahah då fattar jag. 🙂

Då håller jag med både om han och kan lägga till det samma om Jajic.

Abedi
    Deltagare

Om vi bortser från Nannes vara eller inte vara i Bajen så finns det en obehaglig sten vi någon gång måste våga lyfta på, den sportsliga kompetensen i föreningen.

Det finns ett gäng framgångsrika klubbar där ”det sitter i väggarna” och där kunskap och kompetens förvaltats och utvecklats under decennier vilket också borgat för framgång men även i enstaka fall som tunga ok, till exempels Pekings kräftgång under många år eller det komplex som grindif drivs av.

I Hammarbys fall har avsaknaden av sportsliga framgångar inneburit att vi behövt rekrytera sportslig kompetens externt, framförallt på seniorsidan. På ungdomssidan har det sett och ser mycket bättre ut. Den externa rekryteringen av sportslig kompetens har också slagit jävligt fel många gånger vilket i sig förklarats av otydliga kravspecifikationer och dålig kravställan från ledningar och i slutändan medlemmar med bristande kompetens i de sportsliga frågorna. De gånger det ändå gått bra har vi varit för dåliga på att använda fd spelare och tränare i verksamheten som ett stöd till ledningen.

När Nanne och Jingblad rekryterades var jag imponerad över hur Bajen jobbat. Ett sportråd bestående av hög kompetens med just de där fd spelarna och ledarna fanns på plats för kravställan och samtidigt en genomlysning av den seniora verksamheten vilket fick till följd av att vi sedan gjorde en mycket mer lyckosam rekrytering än tidigare. Linderoth 2001 och Nanne 2013, 12 år tog det att hitta rätt man för jobbet.

Då som nu sitter vi nu tyvärr återigen i knäet på en tränare med en sportslig expertis vida överlägsen den inom klubben i övrigt. Den här beroendeställningen är inte bra någonstans för Bajen. Jag gillar att Nanne utmanar ”tänket inom Bajen” och ställer krav, det behövs, men samtidigt måste det finnas en motpart. Den känns tyvärr mycket svag inom Hammarby vilket gör klubben handlingsförlamad särskilt när det går dåligt. Här har Sportrådet en mycket viktig uppgift framför sig. Förutom att både vara kravställare och stöd till sporten måste den långsiktigt den dagen Nanne slutar se till att klubben har ett fortsatt starkt sportsligt fundament att stå på.

Vi har grymma förutsättningar och har som klubb tagit många kloka beslut de senaste åren. Arenan finns på plats med Nordens högsta publiksiffror, en ny modern träningsanläggning är på g och ungdomsfotbollen är rekordstor samt har professionaliserats med kompetent folk där vi nu börjar ha flera spelare med i de yngre pojklandslagen. Sakta men säkert bygger vi upp rätt förutsättningar för den sportsliga prestationen för klubben. Vi har däremot en fortsatt resa för seniorfotbollen att göra och här går det alldeles för dåligt. Verksamheten kostar mer ön den smakar och fundamentet för den sportsliga kompetensen är alldeles för svagt.

Ska Bajen byta tränare är det inget 2009 vi snackar om utan en ny tränare och en sportslig ledning ska jacka i den resa Nanne ändå dragit igång. Ungefär så de stora framgångsrika klubbarna lyckas göra, för vet ni vad? De kickar/byter också tränare titt som tätt utan att för den skull ha för stora fluktuationer i tabellen. Varför? Jo, det sitter en enorm sportslig kompetens och kunskap i väggarna vilket omöjliggör att personberoendet av enda tränares vara eller inte vara är det som avgör hur klubben går.

Således, Oavsett resultat, bra som dåliga måste Hammarby stärka upp och säkerställa klubbens sportsliga ambitioner med kompetens runt klubben dvs ett Sportråd 2.0 med tydligare mandat bör utses och vara en permanent del av verksamheten/del av styrelsen framöver. Vem skriver motionen? Lyckas vi med detta och har vi det någorlunda redan på plats ska dessa ha konsulterats för länge sedan för att jobba med vem Nannes ersättare ska bli. Något man ändå hade behövt dra igång då hans kontrakt går ut efter nästa säsong.

Bajenberndt
    Deltagare

Taktikern, glömde att berömma din analys när det gäller mittbackarna och jämförelsen med Lindroths tänk. Vill också tillägga att Lindroth värvade Mickel Jensen för att få en snabb, tacklingsvillig och spelskicklig defensiv mittfältare. Här har vi samma problem med långsamma Haglund och Persson och behöver hitta en lösning, då ingen av dem är snabb. Kennedys roll måste vara tydlig och offensiv i första hand och han behöver en snabb back-up.

Visar 30 inlägg - 1,171 till 1,200 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.