-
FörfattareInlägg
-
God morgon B B!
Har ställt denna fråga i all vänlighet på Gubbultras…men B B har inte svarat än! 😉
…så Farbror Älta provar här också! 🙂Redaktionen!
Hur blir det?…skall vi ”gummor och gubbar” ”scrolla fram” alla våra inlägg de sista åren i våra liv här på Bara Bajen? 🙂
…det lät som om detta var högst tillfälligt och att ”skrivrutan” skulle flyttas upp och ligga överst…inte som nu..sist!
Visserligen är ”sist” ingen ovan situation för en bajare, men för det allmänna välbefinnandet bland oss ”åldringar”, så tycker i a f Farbror Älta att vi måste upp….det känns lite som Superettan att ha skrivrutan sist! 🙂 🙂Johannes: Väldigt låga.
Har ju slitit jycke ju, när de andra i laget har haft semester och sen duttat runt mot ester och norrbaggar.
Fast å andra sidan är han ju islänning och hans jobb är att sparka boll.Med tanke på vårt utsatta läge i tabellen och i backlinjen skulle jag inte mås så bra om Birkir försvinner. Tack för ett bra räkneexempel. Det är jäkla massa pengar om vi nu skulle få ett sådant fint erbjudande.
Ponera att man tackar nej till ett bud på 7mkr för Birkirs kontrakt. Det skulle innebära en alternativkostnad på ca 400 tusen kronor i månaden för att ha Birkir kvar resten av kontraktstiden. Eller närmare 150 tusen kronor per match. Rätt mycket mtp att han inte är en del av centrallinjen. Men kanske värt ändå mtp facit på träffsäkra värvningar senaste 1.5 åren.
Vill det sig illa får vi ett bra bud på Birkir. Hur ska vår högerkant kunna klara sig utan honom. Jag kan garantera att vi inte hittar en lika bra med vår värvarbudget. Norling gjorde ett monumentalt felbeslut när han släppte honom till oss.
Johannes: Jag håller med till fullo. När det begav sig avskydde jag Lagerbäck för hans lögner. Däremot var han jävligt resurseffektiv. Allt var optimerat för att ta sig till gruppspel i mästerskap.
Nu hade jag inte och har ingen vurm för SvFF utan jag följer endast en fana. Där har ledningen sagt att man vill ha utveckling mot en slags fotboll vi inte klarar av att spela än. Vi får se om vi kan nå dit att vi utvecklas och får vinster.
Skön krönika i Expressen där två exempel på kretiner hatar Lagerbäck i SvFF men älskar honom i Island. Jag ser det som ytterligare exempel på att folk i gemen inte vill ta konsekvenser.
Jag vill ha en ny arena men allt ska vara som förr.
Alla planer ska vara bra på våren men det får inte vara konstgräs.
Alla ska stå i klacken som JAG tycker.
Tränare måste skrika och vifta med armarna för då mår JAG bra.
Leverera eller dra. Och så vidare.Det jag gillar med Lagerbäcks fotboll är kollektivet. Kollektivet i Sverige har brakat ihop. Nu ska alla först i kön och det märks även på planen.
Berndt
Nog är Island ett sparka-spring-lag. Utan tvekan. Men det betyder inte att det inte är lite charmigt när underdogs fäller större nationer.
Men någon utveckling av fotbollen eller ens en metod att ta efter är det förstås inte.Paladin, får väl delvis ta tillbaka orden om Island som ett ”sparka och spring lag”. Roligt med segern och det kollektiva tänket, spelglädjen och framförallt bristen på den rädsla som lyste i Engelsmännens ögon.
Kollektivt som det förslår är även Italiens spel men också rasande spelskickligt. Sen var ju avsaknaden av Xavi så påtaglig hos Spanien.Lagerbäcks tråkfotboll skördar sin största triumf. Jag läste att att man forskat lite på Iniestas och Xavis hjärnmönster när dom är på planen och *hur* hjärnan fungerar när dom processar tid-rum och hur dom ska passa. Iniesta fungerade utifrån och in medans Xavi inifrån och ut. Det centrala är att deras kapacitet ligger på en av tusen individer.
Har man inte tillräckligt med underlag för att hitta dessa juveler får man nöja sig med tråkfotboll. Lex Zlatan – Hamrén.
Nannes vision kräver mer hårt arbete än lysande stjärnor men det är nog till att vi byter ut minst ett träben på inner MF mot någon med split vision och en känslig fot.
Nu borde Birkirs självförtroende vara maximalt inför AS.
Kul att det spelförande Island vann. Klirr i kassan åt Bajen.
Snart får man avnjuta riktig fotboll i maklig takt med passarna bakom spelarna.
Palini, vill verkligen instämma i det du säger. Det är alldeles för mycket orent spel, ryck i armar och tröjor, dobbarna före mest hela tiden, obstruktion i tid och evighet. Jag saknar verkligen den gamla regeln med obstruktion där du till och med kunde få en indirekt frispark innanför straffområdet. Blir egentligen bara bedrövad när jag ser ett lag som Island, som inte vill spela fotboll utan bara sparkar undan bollen.
Personligen uppskattar jag uppehållet. Tre veckor fria från frustration. Som en semester. Men som alla semestrar, så tar den slut snart. Fast inte än på en tre veckor. Som kommer att gå fort.
Jag tycker snarare att det är tvärtom. Det här mästerskapet visar ju med eftertryck att det inte alltid är så jävla enkelt att slå ett på pappret sämre lag. Det är mycket lättare att förstöra än att skapa vacker fotboll. Nåt att tänka på när man mentalt har räknat in tre poäng hemma mot ”soplag” som Jönköping, Sundsvall, Östersund, Falkenberg och allt vad de heter…
Tråkigt att Birkir åkte på ett självmål men han hade inget val. Nu börjar matchabstinensen sätta in rejält. Mästerskap är en häxbrygd av avsaknad, bättre fotboll som ger insikt i hur jävla dåligt vi spelar och ännu mer avsaknad.
Johannes,
Känns det inte långsökt att Torsteinbö-kontrakt har något med Khalili status att göra. Däremot kan nog Melkers uttåg ha underlättat.
Vågar man hoppas att ett brutet kontrakt med Khalili var en förutsättning för ett nytt Torsteinbö-kontrakt?
Förläningen av Torstenbö är goda nyheter. Då var Melkers ersättare klar. Nu gäller det bara att få till Torstensbö’s ersättare på VB platsen.
Ryktet om Sebastian Larsson känns mest som ett rykte men skulle det vara sant så är det en fantastisk värvning. Ser att några inte är så nöjda med hans leverans i landslaget och jag kan bara hålla med. Men att dra slutsattsen att det skulle vara en dålig värvning för Bajen köper jag inte. Nu pratar vi om att han ska leverera i Bajen i ett lag som ligger på kvalplats i Allsvenskan inte en ett landslag i en EM-turnering. Jämför vi med Lewicki som gör det väldigt bra i Malmö så kan vi knappast säga att han dominerade mot Irland men lik förbannat så har han vart bra i Malmö i år. Så jag skulle säga Ja tack till Larsson om han inte sänker föreningen med sina lönekrav.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Taktikern.
Jag vill ha en kanske två ytterbackar. En eller två passningsfötter off eller def inner mitt. Kennedy håller inte längre än säsongen ut.
Vet inte vad jag tycker om Sebastian Larsson som rykte. Som han presterat i Landslaget på sistone så spelar det inte så stor roll vad han har för meriter för 5 år sedan…
Med förlängningarna av Israelsson och nu Torsteinbö känner i alla fall jag mig lite lugnare. Skulle smaka fågel med tre år på Alex och ytterligare ett på Haglund och Kennedy. Resten av de med utgående kontrakt får gärna lämna redan nu i sommar så att Bajen kan börja spela ihop truppen för 2017 då vi är det enda laget i världen som tycks värva med en framförhållning på nio månader.
Men vilka är på väg in då?
Petter är ju ”hemvändarklar”, dvs redo att kritiseras för att han inte är lika bra som vi vill att han ska vara.
Sebastian Larsson är ”twitterklar”, vilket innebär att han säkert hamnar i Dif (jfr Ranegie som också varit twitterklar för Bajen).
Vilka är mer på tapeten? Måste få lite mer namn under denna mini-silly.Bajenbrendt – nu är ju Torsten klar så det kan vi gå vidare i från…
Oj, det var en blixt från klar himmel. Såg ingen rim och reson i att han skall plöja ner ytterligare 2 år i Bajen. Det kan inte bara handla om ”Jätten som vaknar” + ett guldkantat kontrakt som lockar, då han få mer av denna vara annorstädes. Vi kan väl räkna in en utköpsklausul, och försöka komma ihåg denna dag av förnöjelse den dag vi tappar Torsten lite ”för billigt” till större klubb…
Frågan är om han blivit lovad en mittfälts plats nu när Melker försvunnit? Isf lämnar han ett stort hål bakom sig som ytterback som måste fyllas av någon annan än Batan/Solheim.
Bra start på dagen, hur som helst!
- Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Ev?.
På tal om Banda så har han alltid haft egna åsikter i förhållande till tränaren, oavsett Gregg eller Nanne. Exempelvis ville han ta hit Eguren, vilket borde ha varit ett bra val.
Nu får vi se vad Nanne/Mats gör för att vända skutan. Truppen ser väldigt tunn ut ifall vi räknar bort spelare som Rennie, Kahlili och Måns. Frågetecknen ar många. Solheim behöver nog några matcher på sig för startelvan. Detsamma gäller för Silverholt och håller han som startspelare? Håller ”gamlingarna” Batan och Kennedy? Hur ser det ut för Wiklander och Aidoo? När blir det klart med Torsteinboe? Problemet med ”tröga” Persson och Haglund kvarstår.
Ingen lätt uppgift för Nanne och Mats.Titta Torstenbö förlänger. Vad skall vi klaga på idag?
Se där, nu blev det lite fart på forumet!
Gillar Taktikerns sätt att tänka, är inne på liknande tankar, dock med helt annan slutsats. Men så blir det ofta och det är det som driver saker framåt.
Soff Coach och jag har en enastående förmåga att alltid tala förbi varandra. Börjar bli läge för en bira och ”snacka ut” 🙂
Man måste ju ändå älska dessa ständiga ”hårdkörning för Bajen”-artiklar på officiella. Återkommande de senaste 20 åren. Bajen måste vara det bäst tränade laget i hela världen. I år igen!
Nu har ju Fuhre redan lämnat men han kanske skall lämna en gång till?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.