Visar 30 inlägg - 1,261 till 1,290 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Deltagare
    Antal inlägg: 42

Och så kommer Banda och säger att det är ömsesidigt.

PÅ FD: Banda om uppbrottet med Hammarby: ”En jättekram till alla inblandade”

Soff Coach
    Deltagare

johannes – det är bra att du hakar upp dig på småsaker. I min värld är det chefstränaren som väljer resten av sin stab. Punkt. Om Nanne inte vill ha kvar Banda so be it. Nanne är den som är ansvarig och den vi skall hänga för resultat etc. Du vill ju kicka Nanne pga dåliga resultat. Nu gör Nanne samma sak med Banda och du är sur för det? Om Nanne sätter halva laget i frysboxen så är det hans beslut. Om han får resultat av det så var det rätt beslut.
    Jag bryr mig väldigt lite om vem som är 2,3,4 tränare i Bajen.

Taktikern
    Deltagare
    Antal inlägg: 45

Johannes,

Jag har för dålig koll på Banda för att kunna ha en åsikt om hans styrkor och svagheter. På så vis vet jag inte vad jag ska tycka.

För mig känns det snarare som att ledningen har identifierat vad man tycker är ett problem och åtgärdat detta. Då ställs så klart frågan varför har inte samma personer sett detta tidigare vilket man så klart gjort om det vart ett stort problem tidigare. Så det har väl vart meningsskiljaktigheter mellan Banda och spelarna eller Banda och någon ledare. När det nu gått dåligt och ropen på avgång från vissa supportrar börja komma så är det ett enkelt och billigt sätt att visa handlingskraft.

Så för min del lutar det åt att man gör som i hockey och indirekt skyller på ”målvakten” och byter ut honom. Går det så går det. Alla kan nu andas ut och känna att detta var Bandas fel PUH!. Inte helt ovanligt i min värld. Det var konsulten som gjorde fel eller den där jäveln på lagret. Tidpunkten tyder också på detta då man väljer att informera detta när spelartruppen är tillbaka samt att all fokus ligger i media ligger på Sveriges match mot Irland. Dvs inga krisrubriker alla AIK när deras andra tränare stack till Norrköping .

Vad tycker du själv? Det här måste ändå vara helt i din linje och ett steg i rätt riktning där alla ska kickas när tabellplaceringen inte står i korrelation till personalkostnaderna.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Taktikern.
    Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

Kent, sent svar men en sjätte plats tycker jag att man borde kunna kräva det här året.
    Framför allt med tanke på de investeringar man gjorde förra sommaren och som pressade vinsten till <10mkr på nästan 100 mkr i omsättning.

Jag kan förvisso leva med en 8:e plats om den kommer till efter att man har sålt spelarkontrakt tack vare god individuell utveckling som försvagat sportsliga prestationer under hösten men stärkta finanser vilket ju också är ett internt mål. Eller leva och leva, ingen dör ju om resultaten inte uppnås..

Taktikern
    Deltagare

Johannes,
    Det finns ett antal parametrar som jag vill ta i beaktning om en tränare ska kickas vilket jag hoppas jag fått fram tidigare.

1)Hur länge har tränaren vart i klubben
    För att vara direkt. Är det tränarens fel eller har han ärvt problemen. Om man tar Nannes fall. Första åren hade han en trupp som till mesta del bestod av spelare som han ärvt. År två så var det fortfarande en signifikativ del av spelarna som han ärvt. I år är det i stort sätt inga spelare som har kontrakt som skrevs innan Nanne kom till klubben. Så antingen har nya kontrakt signas med spelare som vart längre i klubben eller så har spelaren i fråga värvats in.

2)Kostnaden för att ersätta resurser med nya
    Hur lång tid kvar har de personer som ska kickas kvar på sina kontrakt. Kommer det bli väldigt dyrt och hur hög är sannorlikeheten att de nya personerna verkligen kommer att göra det bättre.

3) Har spelarna, ledarna, sponsorer och supportrarna förtroende för tränaren.
    Här är den kanske knivigaste frågan. Tar vi Hammarby Bandy som exempel som kickade Brodén under säsong med konsekvensen att vissa spelare inte alls var med på resan. Resultatet blev väl typ 9 torskar på 12 matcher. Ett exempel på att flertalet spelare vill ha bort tränaren men långt ifrån alla. De flesta supportrar och sponsorer vill det inte. Så här i efterhand kändes det som ett förbannat korkat beslut istället för att spela av säsongen.

4)Tidpunkten
    Kan den nya resursen verkligen åstadkomma det vi vill just vi detta tillfälle? Om inte har vi råd att han eller hon underpresterar för att sedan tjäna på längre sikt. I fotbollstermer skulle det översättas till: kan den nya tränaren faktiskt utföra sitt arbete till fullo. Finns spelarna till förfogande som han eller hon behöver. Här har väl vi ett antal exempel inom Hammarby som visar att sparka en tränare under säsongen leder till ett ännu sämre resultat. Ett undantag kan jag komma på och det är när Cratz ersatte Zetterlund. Det var en långsiktig lösning som man valde att tidigarelägga. I övrigt har det mest vart kortsiktiga lösningar med katastrofalt utfall.

5)Tabellplaceringen / poäng i förhållande till konkurrenterna
    Kanske den enklaste om man ligger riktigt pyrt till. Ligger man långt efter på nedflyttningsplats så tycker jag att det är värt att chansa även om det troligtvis kommer att leda till ett sämre resultat. Motsvarande som att man ligger under med 2-1 i en match och det är 5 minuter kvar i en match då spelar inte 3-1 så stor roll. Samma sak om laget ligger i ingemansland med många poäng upp och ned.

Har man häng på lagen framför dvs. det står 2-1 i matchen och det är 45 minuter kvar så kanske den det är bättre med att vänta att sätta upp båda mittbackarna på topp. Samma sak med att kicka en tränare.

6)Trenden på längre sikt
    Har den som ska kickas sakta men säkert levererat sämre resultat eller är det en tillfällig djupdykning. Kan trenden förklaras med exempelvis skador, otillräckliga resurser osv.

Om jag nu använder punkterna ovan och gör någon sorts analys.
    1)Nanne och för den delen Jingblad har nu den personalstyrkan som man själv har satt ihop med några få undantag. Jämför man med andra sportchef och tränare så har man haft betydligt bättre förutsättningar de senaste 3 värvningsfönsterna än de flesta av konkurrenterna. Till deras försvar kan sägas att man har vart tvungna att göra många värvningar och på så vis haft många parallella aktiviteter pågående men utfallet av värvningarna har än så länge vart lite för dåligt.

2)Om jag inte missminner mig signade Nanne för 4 år och Jingblad har ett vanligt löpande kontrakt. Det blir således kostsamt att lösa ut dessa herrar.

3)De flesta jag pratar med tycker att Nanne ska vara kvar men har inte samma tro på honom som för ett år sedan.

4)Nu finns det ett fönster som öppnar, en ny tränare skulle kunna få in lite nya spelare i en startelva men truppen kommer han eller hon att ärva. En ny tränare skulle kunna göra mindre förändringar i spelsystemet men kommer kortsiktigt inte att kunna göra så mycket.

5)Bajen måste se till att behålla dom två klubbar som redan nu ligger bakom i tabellen just bakom i tabellen samt se till att ett lag till gör det när säsongen är över. Jag tror inte rättlösning är att få in en ny tränare leder till detta kortsiktigt. Snarare det kaos som då brukar bryta ut.

6)Här tycker jag trenden är ganska tydlig. Nanne startade OK våren och sommaren 2014 toppade under Hösten 2014 och början på våren 2015. Därefter har det varit konstant underpresterande utom enstaka matcher samt cupspelet. Jag tycker väl att våren förra året är ganska naturlig att det kommer en reaktion men hösten var inte så bra som den borde med tanke på de pengarna som lades in samt starten på årets Allsvenska.

Så mitt svar baserat på ovan är att jag tycker Bajen ska byta tränare efter säsongen om inte en märkbar förbättring sker efter sommaren. Den märkbara förändringen ska inte främst mätas i tabellplacering vs kostnad, utan framför allt ska spelet vara betydligt bättre. Jag vill känna att nästa säsong så är laget moget för att klättra rejält i tabellen med ett spel som jag tror på. Det känner jag inte för tillfället utan snarare att laget borde ligga några placeringar uppåt i tabellen för att man i vissa matcher (Örebro och J-södra) inte fått med sig resultatet och det trots spelet men man var överlägsna motståndarna i klara chanser. Vidare tror jag att risken är väldigt hög att det går än sämre vid ett tränarbyte och att Bajen behöver lugn och ro för att inte riskera att åka ut. Det i sin tur är ett rejält underbetyg.

johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

Abedi
    Å då har vi inte ens berört mentale coachen Friberg, som trots 2 år i jobbet inte verkar kunna inspirera spelarna till mer än en seger var fjärde match…

Noterar också att varken Kent, Soff Coach eller Taktikern rusat ut till Bandas försvar. Så mycket var resonemanget kring ”avvakta och utvärdera” värt.

Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

Man undrar ju lite lätt hur den sportsliga organisationen mår. Dock så indikerar Bandas avsked att man ändå inte sitter lugnt i båten utan iallafall analyserar situationen. Sen kan det givetvis finnas olika förklaringar till varför Banda lämnar. I en prekär tabellsituation lär det ju internt i staben diskuteras olika tuperad lösningar varav man inte alltid är överens. Tror personligen att det var där det sket sig och att Banda i princip inte haft nåt inflytande alls och därför vill göra nåt annat. således inte särskilt dramatiskt samtidigt som Nanne själv även nu har full kontroll över sin egen stab. Nu är det däremot dags att leverera poäng och inte gömma sig bakom mumbo jumbo.

Pablo ser jag som nödlösning tills vi vet hur den större ledarlösningen ska se ut 2017 relativt 2016 års utfall. Vore ju även intressant att följa upp rekryteringen av Nannes polare Patrik Hansson, har ju haft ett särskilt uppdrag att utveckla spelarna individuellt och det offensiva spelet. Känns ju ehmm… Som en ganska svag utväxling av den rekryteringen. Han har väl kört lite U-21 då och då men där har ju Brännström rodret nu.

Hörde jag för många kockar?

Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

Spelare, tränare, ledare, massörer, kulörtejpare, andretränare kommer och går hela tiden. Varför skulle det vara konstigt på nåt sätt över huvud taget? Det enda man i det här fallet kan ifrågasätta är tajmingen, men det är lite samma där. Spelare, ledare och övrigt kommer och går mest hela tiden, före kontraktstiders utgång eller ej. Behöver inte vara ett dugg konstigt med det, det kan vara hur konstigt som helst, det kan vara att Nanne lackade till när Banda snodde den sista kanelbullen på fredagsfikat, det kan nog vara precis vad som helst, men knappast särskilt konstigt.

Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

Ok, det kom ingen förklaring till Bandas avsked. Fel av mig.
    Kul istället med den här nya Pinones Arce. Någon som har koll på hans bakgrund och erfarenheter? Inte det…?

• Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Ev?.
    Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

Det är märkligt att bryta kontraktet med ett halvår kvar. Något måste ha hänt. Det ligger i båda parters intresse att jobba på normalt sista halvåret.

Ev?
    Deltagare

Något måste göras, så jag är inte förvånad över att något görs. Kanske vill Banda ha mer inflytande än han får, och ges nu chansen att få de i annan klubb? Förklaring lär komma.

Det var bättre förr
    Deltagare
    Antal inlägg: 14

Bara jag som tycker det är jäkligt konstigt att bajen sparkar sin assisterande tränare? Kan inte tänka mig någonting annat än att Banda och Nanne kommit i klinch med varandra och att det inte har något med tabellpositionen och göra.

Någon som har en kvalificerad gissning?

Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

Banda har fått kicken. Varför är folk sneda på honom i supporterled?

Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

johannes,
    jag har nog ungefär Abedis tidsperspektiv, runt omgång 20-21 bör man se bättre vart året tar vägen. Beroende på läget då kan det vara tränarbyte eller helt enkelt spela klart året som gäller. Vad för alternativ som finns att tillgå måste också in i den ekvationen. Inget är så dåligt så att det inte kan bli sämre, som du vet… Men kort sagt är det för tidigt just nu, tycker jag. Efter året är absolut inte för tidigt. Jag kan dock tänka mig att Nanne också tar sig en funderare om vi ligger i de nedre regionerna efter årets slut.

Kristof,
    är inte plats 8 godkänt för dig? Själv har jag sagt plats 5-8 i år där resultatet hittills får mig att mer tro på 7-8 än 5-6.

johannes
    Deltagare

Kloka ord, Abedi.

Soff Coach, Kent, Taktikern
    I vilket läge tycker ni att det är ok att avsluta ett tränarkontrakt?

Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

Att utvärdera efter säsong känns aningen riskfyllt, särskilt då Nanne/Jingan nu varit här en tid. Snarare bättre att löpande utvärdera och utgå från ett gäng indikatorer vilket flera gör nedan. Snarare tillfället och tidslinjen för det vi verkar ha svårt att enas om. Likaså vilka jämförelseobjekt som är bäst att använda sig av.

Jag kan tycka att en försäsong på 5 månader är mindre viktig att agera inom än när det är skarpt läge. Det är då en tränare kan få testa sina idéer när det verkligen gäller, göra de rockader som behövs göras i en trupp, omvända sina taktiska dispositioner och direkt få svar på hur hans bygge håller mot andra gäng i tävlingssammanhang. Finns en alldeles för stor överskattning av allsvenska försäsongen och vilka mirakel som kan uppstå under en sån period. Där här avgångsallergin förstår jag mig öht inte på, visst är det dyrt men en övergång från en gammal till en ny tränare behöver inte vara hela världen OM man har en plan. Framgångsrika tränarebyten (byten sker överallt) bygger just på detta, att den nya tränaren ska bygga vidare på vad den innan gjort men förbättra olika delar succesivt. Jag kan tycka vi har en helt ok allsvensk grund men att vårt grundproblem är både spelmodell, spelartyper och utväxling av spelarförvärv. Så har det även sett ut ett tag nu och jag är därför inte främmande för att förändra den sportsliga organisationen redan nu.

Anyway, i det kortsiktiga perspektivet är status just nu kvalplats, förhållandevis dyr trupp och en allsvensk sejour med 11 vinster på 42 matcher. Ingenting talar för att vi ska kunna slipa särskilt mycket på det poängsnittet vi har i förhållande till kostnader och vi får en säsong som kommer skilja sig ytterst lite från föregående säsong liksom att poängskillnaden inte speglar våra kostnader på spelarsidan. Sätter 500 spänn på att vi kommer ha exakt den här diskussionen i november igen.

Till sist, sommarens 7-8 första fighter blir den sista räddningsplankan för Nannes existens i Bajen nästa säsong. Får han inte utväxlingen poängmässigt, spelmässigt och från ev nyförvärv i sommar känns hans tid i Bajen definitivt över.

Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

Räkna bort mig från ”alla” 😉

Kent Granqvist
    Moderator

Bajenberndt,
    det låter som om du ger 2014 godkänt och 2015 med tvekan godkänt (men ändå godkänt, eftersom du säger ”hyfsad säsong”).
    2016 dömer jag efter 30 omgångar. Vi ligger som sagt 3 poäng efter det alla här inne, låter det som, skulle klassa som godkänt. 3 poängs skillnad efter inte ens halva säsongen är inte anledning nog för mig att sparka tränaren. Men visst, klart att vi är ett av ett gäng lag som i dagsläget är inblandade i bottenstriden. Och det är aldrig kul.

Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

Kent, börjar inte du bli orolig? Vi köper nya spelare till 2014 och vi går upp.Vi köper nya spelare till 2015 och gör en hyfsad säsong. Vi köper nya spelare till 2016 och ligger nu, en bit in i säsongen, på kvalplats. Även du måste tycka att det finns en brytpunkt? När kommer den för din del?
    Inte minst, allt annat är på plats – eller vad är det som saknas? Det är för sent att hitta svaret när vi har åkt ut – eller ligger det också i Nannes långsiktiga planer? Tror för egen del att det inte handlar om pengar i första hand utan om skicklighet.

johannes
    Deltagare

Kent
    Helt sant.
    Många räknar varje säsong som ”år noll”. Jag tillhör de som inte gör det.

Kent Granqvist
    Moderator

johannes,
    den stora skillnaden mellan oss (och flera här inne) är nog själva tidslinjen. Om en tränare presterar under det förväntade poängsnittet efter första omgången i allsvenskan så kanske vissa vill sparka denne direkt. Har man noll poäng och ligger sist så har man ju misslyckat. Andra vill ge tränaren 30 omgångar. Ytterligare några vill ge mer än 30 omgångar. Så skillnaden ligger nog helt klart i synen på tid, när det är ”lagom” att göra en summering.

johannes
    Deltagare

Taktikern
    Många verkar helt ignorera den ekonomiska aspekten och det är därför jag fokuserat på den på sistone.
    Men jag har tidigare räknat upp en rad faktorer som gör att jag är ytterst tveksam till att Nanne är rätt person att leda oss vidare.

Taktikern
    Deltagare

Johannes,

Det är bara att konstatera att du vill kicka Nanne och Jingblad för att dom efter 12 omgångar ligger 3 poäng för att vara godkänt efter din mätmetod (Häcken på 8:e plats) och att du inte ser att dessa herrar kan ta i kapp detta försprång.

Herminator
    Deltagare
    Antal inlägg: 12

Jag är inte statistiker eller ekonom, men jag har svårt att tänka mig att idén är att det skall vara en korrelation 1:1 varje år mellan löneskostnader och sportsligt utfall. Rimligen är detta något som varierar över tid, men där det långsiktigt finns en korrelation, inte att man lägger ut X på spelare, och därmed kan förvänta sig ett visst utfall sportsligt. När vi börjar få ihop en riktig serie att utgå ifrån kan vi börja diskutera huruvida resultatet motsvarar investeringarna. Innan dess känns det inte meningsfullt.
    Sedan kan man vara nöjd eller missnöjd med prestationen och var vi befinner oss i ”processen”. Själv är jag lite orolig över att jag inte kan se den utveckling jag hade förväntat mig att kunna se. Men i det kortare perspektivet är det väl troligare att det beror på exakt hur vi spenderat pengarna än vilken allmän lönebudget/kostnadsnivå vi lagt oss på…

johannes
    Deltagare

Taktikern
    Visste vi att vi skulle hamna runt topp6 så hade svaret blivit ja.
    Då gör Nanne precis det han ska och levererar på en rimlig nivå.
    Men det är exakt det vi inte vet.
    Tvärtom finns det ingenting som talar för att vi ska nå dit.

Taktikern
    Deltagare

Johannes,
    Nanne och Jingblad har vart verksamma i Hammarby i två hela säsonger där vi kan dra slutsatser genom korrekta mätetal så som sluttabell, inspelade poäng, intäkter och kostnader.

Jag antar att du håller med om att det sportliga resultatet första året knappast kunde vart bättre eller?

Om vi då går vidare till säsong två dvs första året i allsvenskan för duon. Så slutar Hammarby 11:a men borde enligt jämförelsen lönekostnad vs tabellplacering slutat någonstans runt en 6:e plats om jag fattat det hela korrekt?

Jag tillhör skaran som tror att även om man betalar höga löner så tar det en stund att sätta en organisation. Dels för att man med hög personalomsättning också gör ett antal felrekryteringar på nyckelpositioner (spelfördelare, striker etc. ) dels att organisationens grundstruktur (centrallinjen, ledarstaben) behöver växa till sig. Så för mig var 11:e platsen helt ok för ett lag som hade en spelare kvar från den trupp som senast representerade klubben i Allsvenskan. Jag vill således väga in andra värden som personalomsättning, organisationens erfarenhet av Allsvenskan osv. och inte bara lönekostnaden. Så för mig är inte förra året något gigantiskt misslyckande utan snarare ungefär det utfallet som jag trodde på.

Så till fallet Örebro.
    Att Örebro började leverera efter sommaren med hjälp av nyförvärv är inte helt rätt. Man började faktiskt redan från omgång 9, dvs innan fönstret öppnade så fick man ett ryck och plockade 8 poäng på 4 matcher men den stora uppryckningen kom under hösten då man under en period hade 5 raka segrar. Nu har jag dålig koll på Örebros värvningar och Axens träffsäkerhet. Vilka spelare vad det han värvade förra året under sommaren som sedan blev succé?

Det intressant är att enligt den mätmetod som du förespråkar ”lönekostnads vs tabellplacering eller poäng” så skulle Örebro gjort sig av med Axen förra året då man endast hade 2 poäng på 8 matcher och låg sist. Örebro valde att inte göra detta och 1 år senare ligger man fantastiskt till med samma mätmetod. I min värd är då mätmetoden inte tillförlitlig på kortsikt. Utan ska ses på längre sikt och då pratar vi minst 4-5 år.

När det gäller att Nanne och Jingblads träffsäkerhet så har flera värvningar vart undermåliga. Du nämner Imad och det finns flera där till, men Torsten, Erik, Alex, Birkir och Johan är exempel på värvningar som smakat mer än vad det kostat. Så helt nattsvart är det inte. Men det är inte godkänt för tillfället det håller jag med om och framför allt med tanke på att de dyra nyförvärven (nu spekulerar jag) Khalili, Smararson, Maggan, Melker och Haglund inte nått upp till den standard som dom visat tidigare.

Svaret på frågan ”Hur länge har vi råd att betala dubbelt så mycket som närmaste konkurrenterna i tabellen?” Så är väl det enkla svaret: så länge som Bajen drar in pengar och går plus med verksamheten så har man råd med det. Men jag skulle säga att Nanne och Jingblad ska vara kvar så länge som man har spelarna, sponsorernas och supportrarna förtroende för att klarar av att utveckla klubben. Om detta sviktar så bör dessa herrar bytas ut på ett lugnt och sansat sätt dvs mellan två säsonger. Arbetet att hitta en ny duo kan starta direkt när förtroendet är förbrukat från ovanstående grupper.

Så en fråga till dig
    Om Bajen skulle nå upp till en placering som står i korrelation till Hammarbys lönekostnader (inom normalavvikelsen) i år skulle det då enligt dig vara tillräckligt för att behålla Nanne?

Soff Coach
    Deltagare

johannes – vad mitt bilköpande har med ditt intresse för poäng/krona SM förstår jag inte.

Du svamlar om träffsäkerhet i värvningar och så nämner du khalili. Ok jag kan köpa att han är en tok flopp. Men som jag sagt vid flera tillfällen det man vet om värvningar är att en del floppar. Man kan inte säga vilka MEN att det blir floppar är ofrånkomligt. Vad var ösks träffsäkerhet om man nu låg i botten? Var gerzic en succe under våren? Vad är det som säger att khalili inte kommer in och tok dominerar i höst?

Just nu går det alltså dåligt. Det vi skall göra är att sparka tränaren gärna sportchefen plus alla spelare som inte håller måttet. Ta in nya av alltihop. Kommer då vår poäng/krona kvot att bli bättre?

johannes
    Deltagare

Taktikern
    1. Det är inte jag som påstår något om ÖSK vs Bajen. Det är rena fakta som finns att läsa i den ekonomiska rapporten för Allsvenskan 2015. Ösk är bara ETT jämförelselag, det finns många fler. Vi överspenderar brutalt sett till utfall.
    I samma rapport står också att normalavvikelsen placering jmf resurser är +-2 placeringar i sluttabellen.
    Återigen, det är inte min magkänsla eller hitte-på, det är något skribenten har sett efter flera års studier av allsvenska lags satsningar.
    Mot detta ställs – på detta forum – enstaka personers subjektiva tänk.

2. Ösk hade jätteproblem inledningsvis. Det är helt sant. Axén hängde löst. Ledningen gav honom förtroende OCH man plockade in spelare i sommarfönstret, vilket ledde till en ok avslutning sista halvan.
    Självklart kan vi tänka ”ja men då ska ju Nanne också få vara kvar och värva nytt!”.
    Problemet med det resonemanget är att träffsäkerheten för Nanne och Jingblad har varit väldigt låg hittills. Det räcker att skriva Khalili så fattar alla vad jag menar.
    Med den vetskapen: är det då rätt att ge dem en till chans? Eller bör någon annan få förtroendet? Hur länge har vi råd att betala dubbelt så mycket som närmaste konkurrenterna i tabellen?

Soff Coach
    Nästa gång du ska köpa en beggad bil, hör av dig till mig! Jag lovar att du får bästa pris kompis!

BajenBerndt
    Försäljningarna är inte anledning nog till att åka ur. Alla lag säljer sina bästa spelare. Vi plockade in nya spelare också. Tyvärr var de inte bra nog. Det var där det brast.

Taktikern
    Deltagare

Örebro är ett intressant exemplet.
    ”Sparka tränar”-ligan hävdar, med rätta, att Bajen inte fått rätt utfall på investerade miljoner och tar Örebro som exempel. Hammarby hade förra året nära på dubbelt så mycket i lönekostnader jämfört med Örebro men hamnade bakom Örebro i sluttabellen. Nu kan det vara så att lite engångskostnader som att köpa in spelare, sign on osv hamnar där medan försäljning av spelare hamnar på ett annat konto men trots detta så är det utan tvivel så att Hammarby förra året hade betydligt högre personalkostnader än Örebro. Om det sedan i realiteten är 120%, 90% eller 60% låter jag vara osagt.

Örebro ligger just nu trea i tabellen och allt verkar vara frid och fröjd i föreningen. Hur såg det då ut för Örebro efter 12 omgångar förra året?

Man kan säga att det började ganska knackigt. Örebro hade 10 poäng efter 12 omgångar. Det tog 9 omgångar innan man vann. Efter 8 omgångar hade Örebro 2 poäng.

Nu kommer det intressanta och frågan är hypotetisk eftersom vi knappast kan få något svar på den. Hade Örebro legat 3:a idag om man sparkat Axen? Örebro valde att se på saker och ting på längre sikt och behöll Axen. Resultatet än så länge är att man under hösten 2015 klättrade i tabellen och har fortsatt att göra det under 2016. Hade man kickat Axen kanske man till och med vart etta i serien men min känsla är snarare att man åkt ur förra året. Som sagt det får vi aldrig reda på.

Det går helt säkert att hitta exempel på att klubbar som gjort sig av med tränare och har gjort en motsvarande resa som Örebro men jag tror att kortsiktigt ska man inte dra alltför stora slutsattser. Min poäng är att använda ett exempel och endast visa på det som stödjer en teori blir lite väl enkel. Man kan vända på det. Den kanske mest framgångsrika tränaren under modern tid, Alex Ferguson, första titel med Man United kom under hans 5:e säsong i klubben. Således så har man bara kvar tränaren tillräckligt länge så kommer klubben bli framgångsrik. Med denna logik så ska klubben överspendera ett X antal år, behålla tränaren och sedan så kommer klubben att bli sanslöst framgångsrik. Allt baserat på Alex Ferguson och Man United. Riktigt så enkelt är det som sagt var inte.

Det Hammarby ska göra nu är såklart att behålla sin långsiktighet men justera planen på det områden som inte har givit resultat. Några av dessa justeringar är kortsiktiga som spelare in och ut i spelartruppen under detta fönster. Framför allt saknas speed både framåt och bakåt. Vänsterbackplatsen måste säkras upp och Bajen måste få igång en eller flera kreativa spelare offensivt och om man inte kan det så måste sådana spelare värvas. På lite längre sikt måste frågan ställas. Är den fotbollen som Nanne står för också den fotbollen som Hammarby ska bli framgångsrik med de kommande åren? Om ja, då är Nanne rätt man att leda laget om Nej, då ska Nanne ersättas men inte under säsongen utan mellan två säsonger enligt mig. Då min erfarenhet säger att Bajen kommer gå betydligt sämre efter att en tränare ersatts än innan. Hela havet stormar är liksom inte Hammarby Fotbolls grej, i vart fall inte hittills.

Ev?
    Deltagare

Resultat kontra kostnad är intressant att titta, mäta och krava på, men man får inte stirra sig blind på något random exempel (ÖSK i detta fall) för undantag och tillfälliga extremfall kommer allid att finnas. Det var väl bara något år sedan som folk ville att Bajen skulle kopiera allt Åtvidaberg gjorde rakt av, se hur det går för dem nu.

Nej, man får börja med att kolla vad en snittkostnad per placering över tid (10 år?) är och benchmarking mot det.

Men oavsett så kvarstår Johannes poäng, då jag är rätt säker på att vi legat uruselt (rekord!?!) till på denna front ända sedan 2009, oavsett vilket data vi mäter mot.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Ev?.
Visar 30 inlägg - 1,261 till 1,290 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.