Visar 30 inlägg - 1,291 till 1,320 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

Johannes, du har helt rätt i vad som gick fel 2009. Du bör dock tillägga ett par saker.
    1/ Vår ledning fick hybris 2006 och ingen lyssnade på varningsropen från Äpplet när publiksiffrorna dalade och sponsorerna drog öronen åt sig efter höstens skandalmatch mot Djurgården.
    2/ Ekonomiska problem inkl.dyra kontrakt satte press även på orutinerade tränaren Tony Gustavsson. Blev stressad av att inte veta vilka spelare som skulle bli krvar under året.
    3/ Vi tvingades sälja Petter, Dede, Davis, Chanko, Eguren, Stoor, Erkan, Armas, Runström – några hade vi nog kunnat behålla med bättre ekonomi

Förutsättningarna just nu är betydligt bättre. Åker vi ut så är det helt igenom bedrövligt. Därför vill jag påstå att vi har en problematik kring tränaren och sportchefens kapacitet.
    Det är lätt att glömma att Nannes framgångsår sammanfaller med bröderna Elm, Henrik Rydström och ett par mycket bra mittbackar. Brasseförvärven imponerar förstås.
    Dock, än så länge vill jag ha kvar Nanne men det måste hända någonting på plan så att vi börjar vinna matcherna.

Paladin
    Deltagare
    Antal inlägg: 175

johannes: Angående Bajen – ÖSK, nu är jag med på banan. Det är en dålig utväxling på investerade pengar.

Soff Coach
    Deltagare
    Antal inlägg: 42

johannes – ok. Jag skiter högaktningsfullt i Bajens poäng/krona ratio så länge inte föreningens existens äventyras. Senast jag kolla fanns det inget SM i bästa poäng/krona ratio. Men det kanske är det som är det viktigaste för dig. Då kanske du borde ägna dig åt det mer. Själv vill jag titta på fotboll.
    Sen är det lite kul att knyter dina mål till relation till andra. Om Bajen skulle vinna AS och lägga 50 miljoner på löner medans 2an och 3an läggr hälften skulle du vara missnöjd. Men jag antar att dina ”regler” bara gäller när du vill hitta ett skäl att gnälla.

johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

De största anledningarna till att vi åkte ut 2009 var:
    1. Svindyra kontrakt för spelare av högst ordinär kvalité. Spelare vi därmed inte kunde sälja utan som vi tvingades stå ut med över tid.
    2. Avsaknaden av kunskap att kunna ersätta sålda spelare med nya spelare av tillräcklig kvalité.

Som jag ser det så är vi farligt nära punkt 1 idag.
    Några spelare av klass har vi inte sålt – vilket möjligen är förståeligt sett till våra senaste år men likväl problematiskt – men det finns stora frågetecken kring träffsäkerheten för våra mer namnkunniga värvningar. Vilket skulle kunna indikera att vi även närmar oss punkt 2.

Så när vissa ropar ”har vi inte lärt oss av historien!” apropå i förtid avslutade tränarkontrakt, så är jag benägen att hålla med, men av helt annan anledning än vad som kanske var deras syfte med uppmaningen…

johannes
    Deltagare

Soff Coach

Ok är att nå sportsliga framgångar som i stort sett stämmer överens med satsade medel.
    Mer än ok är att överträffa förhållandet spenderade pengar/normal placering i tabellen.
    Inte ok är att spendera dubbelt så mycket pengar som omgivningen och få ett klart sämre resultat.

Som jag var inne på redan för ett år sedan: det är inte mycket till ”manual” och ”process” om det enda de går ut på är att ständigt sätta sprätt på mer pengar.

Soff Coach
    Deltagare

johannes – så vad är ok? Återigen målet förra året var att klara sig kvar. Det lyckades. Målet var inte klara sig kvar med spelare som kostar max 5 backar läsk. I år är målet för de flesta en 8e plats. Inte en 8e plats med spelare som kostar 2 påsar nötter. Målet är inte att efter 14 omg ligga på plats X. Om du tycker att vi skall ha sånna mål är vi inte ens tillbaka till hur det var pre-Nanne vi är fan långt före övriga serien i kvartlas-ekonomi-fotboll. Tom gnaget låter Alm får 4 säsonger på sig inann han åker ut. Du tycker vi skall slänga Nanne nu? Efter 1,5 säsong? Ja 1a året vann vi superettan vilket är 100% utdelning de man inte kan göra mer än att vinna serien.

johannes
    Deltagare

Paladin
    I korthet: Bajen slösade på ett år bort lika mycket pengar som Ösk investerat på två år, och har dessutom nått klart sämre sportsligt resultat trots jämförbara förutsättningar.

Kent och Soff Coach tycker att det är helt ok. Jag gör det inte. Abedi vet inte vad han tycker.
    Allt är ungefär som vanligt med andra ord, haha!

Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

Abedi, Jag skulle nog säga att det som är mest kostsamt är att hålla sig kvar i toppen över tid. Man blir dränerad på sina bästa spelare med jämna mellanrum och behöver hitta ett effektivt sätt att ersätta dem. Samtidigt får man ju ytterligare en finansieringskälla när man väl är där. Försäljning av spelarkontrakt.

Att etablera sig i allsvenskan däremot borde inte kosta särskilt mycket per se. Inte heller att enstaka säsonger nosa på övre placeringar. Om man gör saker rätt.

Med det sagt så borde nog HFAB givet de sportsliga resultaten och de abnormala publiksiffrorna kunna redovisa en högre vinst (mätt i pengar). Alternativt en snabbare sportslig utveckling med nuvarande vinstnivå. Nu äts vinsterna upp av dåligt utfall i rekryeringarna samt svag spelarutveckling.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Kristof.
    Paladin
    Deltagare

johannes: Du får gärna förtydliga din argumentsföring. Jag tycker att den är helt ologisk. Två årtal med Örebro och sedan ett år med Bajen. Det du belyser är verkligen kortsiktigt. Du tittar på ett specifikt år och resultatet motsvarar inte omsättningen, då ger du tappt.

Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

Blandas lite väl mycket äpplen och päron nu. Ja, sett till Bajens kostnadsmassa och intäkter ska vi ha en betydligt högre placering i år. Nej, med den truppen vi har är vi alldeles för svaga för topp 5. Ja, första året är helt ok som smekmånad (läs underpresterande nyförvärv och tid att komma rätt in i serien. Nej, det får inte se liksdant ut året efter och framförallt inte sämre ut.

Är väl där vi står och stampar?

Off the fuckin books blir jag alltmer övertygad om att Nannes snömos är en sak och Bajens egentliga syn är en annan på hans uppdrag. Kallt räknat gick rekryteringen av honom ut på att vi skulle avancera till allsvenskan, hålla oss kvar och bygga ett litet fundament att stå på, läs en god ekonomi, modern träningsanläggning, en uppgraderad akademi och talangverksamhet och en gedigen sportslig organisation. Det har tagit sin lilla tid och bör ha landat lagom till hans kontrakt går ut efter nästa säsong. Bra så kanske, så får och ska vi växla upp rejält från det. Det är också ett starkt argument till att han ska få vara kvar, ”den långsiktiga men tråkiga planen”. Å andra sidan börjar det kosta betydligt mer än vad det smakar och det där fundamentet och den långsiktiga planen är ihålig då ska man nog redan nu börja fundera. Vi kommer inte heller ifrån är att det för oss kostar väldigt mycket att bara etablera oss i serien men det kanske också är där de stora kostnaderna ligger, inte sant Kristof? Den där sista utväxlingen verkar inte alls vara lika kostsam.

johannes
    Deltagare

Örebro behövde 25 miljoner i personalkostnader som allsvenska nykomlingar 2014 för att nå en sjätteplats i serien.
    2015 ökade man insatserna till 26 miljoner, och hamnade nia.

Bajen behövde 48 miljoner i personalkostnader för att säkra en 11e-plats 2015.
    Det är härligt med långsiktighet!

Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

Petter tror jag hade en metallskena i benet som skulle tas bort i maj(?), så han lär inte spela någon fotboll alls under 2016. Jag tycker att klubben har utvecklats mycket väl på flera områden, t.ex biljetthantering och arrangemang. Något som uppenbarligen har betalat sig.

På den sportsliga sidan tycker jag att betyget är underkänt, både förra säsongen och denna. Utvecklingen av spelidén har stagnerat. Väldigt få, om några, spelare har utvecklats och därmed ökat i värde under Nannes ledarskap.
    Tabellplaceringen är bara en funktion av det nämnda.

Jag tycker väl inte direkt att man har satsat särskilt långsiktigt. Hade man gjort det så hade man väl snarare rekryterat yngre förmågor med utvecklingspotential i spelmodellen inför 2014 där det rimliga priset hade varit ett senare avancemang till allsvenskan. Om det sedan var avsiktligt eller bristen på unga förmågor alternativt en oförmåga att hitta/identifiera dem låter jag vara osagt.

Frågan idag är väl hur man vill gå vidare, vilka alternativ som finns och hur den kommande generationsväxlingen ska hanteras.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Kristof.
    Soff Coach
    Deltagare

Tålamodet är inte oändligt. Men uppenbarligen djävligt kort hos en del. De flesta verkar dessuom djävligt schizofrean. Å ena sidan resultat nu helst igår å andra sidan spel som får motståndarna att tapp hakan. Å ena sidan de bästa spelarna i världen å andra sidan ska de spela gratis. Å ena sidan Å ena sidan spelare som kan sin sak å andra sidan unga spelare. Man kan inte få allt på en gång man får ta det i små steg. Förra året var målsättningen klara sig kvar et gick med 3 matchers marginal. I år är målsättningen bättre än förra året vilket jag tycker är fegt så jag säger 8a för godkänt. För att bli 8a behöver man mellan 1.2 och 1.4 poäng i snitt de senaste åren. Vi ligger fter det helt klart ja. Men hur långt? Det lag som just nu ligger 8a har ett snitt på 1.3 vilket alltså är vad man bör ha. Hur långt efter de är vi? Om det är för långt efter bör man kanske skaffa sig lite bättre tålamod.
    Jag är relativit osentimental och säger inte Nannne or die. När Nanne börja sa han att det skulle ta tid. I slutet av de 4a åren skulle vi vara ett topplag/stabilt allsvenskt lag. Det finns inget sagt om att vi skall ligga över plats 8 hela tiden. Mff låg väl 8a eller nåt i inledningen. Och om vi nu tar in Gerhardsson så hur lång tid skall han få? Och vad säger ni om näste tränare börjar lira som dif/gnaget/ifkg i syfte att nå resultat?

Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

Berndt,
    Absolut, tålamodet kan inte vara oändligt. Men det svåra är att sätta gränserna.
    Och det är som du är inne på inte Nanne själv som kan sätta dem. Det måste ”klubben” göra.

Petter vet jag inget om. Personligen räknar jag bort honom hela året och har så gjort hela tiden.

Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

Kent, jag håller med dig till viss del. Långsiktighet är en viktig ingrediens men tålamodet måste också vara begränsat. Det är därför vi har ett kvalificerat sportråd som skall styra långsiktigheten, inte Nanne. Han kanske inte är rätt person att ta oss ett steg till, upp på toppen. Nu har han fått resurserna och nu är det dags att leverera. Där instämmer jag med Johannes, Kristof m.fl. Är förvånad över en del konstig coaching som får mig att tvivla på Nannes förmåga. Men vi har också haft en del besvärliga skador som har bidragit till placeringen på kvalplats. Skulle vara bra ifall Nanne kunde vara tydligare i vad som fattas av resurser idag.

Förresten, har du hört något om Petter Andersson? Är han på gång?

Kent Granqvist
    Moderator

Jäpp, det är det som kallas för tålamod. Inte på lång sikt, förstås, men under perioder.
    Annars är vi inne på kvartalsrapportstänket som vi ju skulle få bort. Ibland är det uppenbart svårt att både äta kakan och ha den kvar.

johannes
    Deltagare

Då tycker du att det är ok att Bajen betalar oerhört mycket mer pengar per poäng än vad lagen närmast oss i tabellen gör?

Kent Granqvist
    Moderator

johannes,
    Du får tycka att 2015 var ett floppår. Jag gör det inte. Och jag har aldrig nämnt 8:e platsen för förra året. Dock för i år. Men året är inte färdigspelat än.

johannes
    Deltagare

Kent
    2015 är ett floppår.
    Det går inte att bortse från de ekonomiska ramarna.
    Inte ens om man som du hittar på egna indelningar av serien för att på så sätt få en 11e-plats att låta som ”nästan 8a” och 8a är ju precis godkänt sett till normalavvikelser i förhållande till resurser.
    När en tredjedel är spelad av 2016 så är vi på god väg att upprepa fiaskot.
    Den långsiktighet som du efterlyser för Nanne, hur lång är den?
    Hur mycket får den kosta?

Jag noterar att Özkan Melkemichel just nu är på väg att kopiera Nannes bedrift att bli en ”uppflyttningstränare” från SE.
    Det vore intressant att se var Özkan skulle göra med motsvarande en Bajenbudget…för att ta ett exempel på möjliga ersättare.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av johannes.
    Soff Coach
    Deltagare

Paladin – problemet är att det tar lika lång tid. Bättre att se till att ingen tid försvinner så att säga. Problemet med dagens system är att det är upp till domarn vad som är maskning vilket leder till att målvaktens maskande befivras (om det beviras) först i 88 eftersom straffet för maskning är så hårt (gult kort). Inför enkla regler. Typ en ”start klocka” som sätts till säg 10-20 sek och startas automatiskt. Är bollen inte i spel efter den tiden får motståndarna bollen (är det målvakten som har bollen i eget straffområde blir det då indirekt frispark. Lär gå undan med utsperkarna).

Paladin
    Deltagare

Om problemet är fuskare så är inte lösningen att göra om spelet i grunden. Korta målvakter som maskar, korta spelare som tjuvar 5-6 meter varenda inkast. Domarna har makten men envisas med att prat med maskande spelare. Det är spelförstörande.

ALLA skadade spelare ska ut på bår eller för egen maskin OMEDELBART! Då får vi se hur många som ligger och åmar sig.

Soff Coach
    Deltagare

Ev? – I basket är inte bytena flygande. Utan får väl bara göras när man ”ber” om det. Typ timeout eller vid inkast eller dyl. 4*20 är en rent ekonomisk grej. Du får fler avbrott att visa reklam i på tv.

Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

Om det är ett problem med skador i maskande syfte så borde man kunna lösa det genom att det skall tvinga fram ett byte. Sedan skall det vara obegränsat med byten och dessa skall kunna göras flygande så som i handboll/basket.

Ser inget problem med 2 * 45. Möjligtvis att man bör korta ner halvtidsvilan till 10 eller tom 5 minuter.

Soff Coach
    Deltagare

Lagerbäck vill köra 2*30 effektiv tid. Jag är för att man gör ngt åt maskandet. Men 1 timme effektiv tid blir typ 3h! Inte mig emot men en av fotbollens fördelar är att det går relativt snabbt. Om man skall byta så tycker jag hellre 4*20 då man får mer möjligheter till taktiska dispositioner…

Kent Granqvist
    Moderator

johannes,
    att Nanne givit oss noll och intet (som du får det att låta som) stämmer ju inte.
    Att ta oss upp ur Superettan hade lite av en digital binär inramning över sig. Antingen lyckades han eller inte. Han lyckades. Att som nykomling sedan nå den tredje fjärdedelen i tabellen är vad jag skulle kalla för godkänt, inte mer. Svagt godkänt eftersom det var i den nedre delen av den fjärdedelen. Men att få de gångna helåren att låta som totalt meningslösa är lite av en historieförfalskning.
    Sedan är jag med på att det gått trögt. Värvningar av Melker, Smarason, Khalili och Alex som man inför säsongen trodde skulle höja oss har inte gett den utdelning vi (och många andra) trodde (utom i ett fall). Det är bara att konstatera. Men säsongen som helhet är för tidig att bedöma. Av självklara skäl. Då är frågan om vi ska tro att det vi sett den senaste tiden är något vi kommer att se framöver? Det är mycket möjligt. MEN vi har för något år sedan bestämt oss för att jobba långsiktigt och med tålamod och inte köra med för mycket ”kvartalsrapports-tänk”. Och då känns det fel att döma 2016 efter de första 12 omgångarna. Det går helt emot det vi sa för två och ett halvt år sedan. Men jag säger inte emot att det går trögt. Absolut inte. Frågan är bara var gränsen går? Och är Roger Sandberg, eller för den exempelvis Roger Franzén som är en av de som ”lyckats bättre” än Nanne med mindre resurser någon vi vill ha hit? Det sistnämnda har vi väl provat? Eller röstar du för Gerhardsson? Vi har testat diverse olika kortsiktiga lösningar. Ingen verkade fungera. Nu har tanken varit långsiktighet och tålamod. Då tycker jag vi kör på det. I ordens rätta bemärkelser.

Soff Coach
    Deltagare

Alltså har jag fattat rätt att 2,5 säsong är lagom tid att utvärdera på? Nu vet jag vad johannes kommer säga. ”Vi vann 2 av 17 förra året och har fortsatt med 2 av 12” eller ”8 segrar på 35” (eller vad det nu är). Men är det det som är problemet? Säg att vi fått in två snedträffar till då hade vi legat 6a. Och vunnit 10 av 35. Hade det gjort nån skillnad? Om svaret är ja så är resultatfixeringen lite lätt hysterisk. Och som jag sagt vid någon annan tidpunkt vad är ok? Om man säger 8 plats så spelar det väl ingen roll om man vinner när man vinner matcherna? Vi kan ju vinna sista 10 och bli 8 och endast ha 2 på första 20 eller hur?

Paladin
    Deltagare

En person kan påverka mycket men inte allt. Ett företag säljer dåligt, sparkar man VD:n på en gång eller tittar man efter problem i säljkåren?

Köper man in världens bästa VD är det inte säkert att svarvarna blir mer effektiva.

Jag tror att vilken tränare som helst hade fått problem med de skador vi har i backlinjen. Jag tycker det är lika fantasilöst som när Tony G fick ta smällen för ekonomin. Nanne och Jingan har ett ansvar för att truppen har för mycket mittfältare men oddsen var inte stora för att två av tre ytterbackar skulle gå sönder.

Så länge vi inte åker ur spelar det mig mindre roll om vi ligger på nedre eller övre halvan i mitten. Däremot är det ett misslyckande att vi inte fått ut mer ur kapitalet vi pumpat in i truppen. Där är jag dock redo att förlåta för allt går inte alltid enligt plan. Ser vi inte mer resultat framöver kan man konstatera att det inte fungerar. Allt måste ha en bortre gräns.

johannes
    Deltagare

Paladin
    Men om inte en person kan påverka så mycket, varför fick Nanne jobbet från början?

Nannes trackrecord har givit oss noll och intet ännu så länge. Åtminstone inte om man hade större förhoppningar än ”upp från SE och sen bli ett bottenlag i Allsvenskan”.
    MEN jag tycker att det var en rimlig rekrytering när den skedde.
    Det blev inte som vi hade hoppats. Ok, bara bryta ihop och vända blad.
    Helt odramatiskt. Helt naturligt i sportens värld.

Paladin
    Deltagare

Som någon skrev på twitter. Bara i fotbollens värld går folk igång på att någon fått kicken. Det finns folk som på fullaste allvar vill ersätta Nanne med Roger Sandberg. Hur skulle Gerhardsson få fram unga snabba talanger från Bajens led? Vi har svårt att få fram enstaka i Bajen medans Häcken får fram unga spelare hela tiden.

Byt ut en person i hela sammanhanget så går allt så mycket bättre. Jag blir så trött. Nanne har ett track record från Kalmar. Han kan bygga långsiktigt och han kan få fram Brassar med vassa egenskaper. Sedan pissar folk kollektivt ner sig när allt går i stå.

Nanne/Jingan ska inte gå fri från kritik men när jag kollar #Bajen så ser jag massa Sparvar.

Soff Coach
    Deltagare

Sandberg och Gerhardsson lediga. Tränar silly karusellen bröjar på högsta varv i år. Och nej vi skall inte göra oss av med Nanne…

Visar 30 inlägg - 1,291 till 1,320 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.