-
FörfattareInlägg
-
Fan också. Jag är lika fel ute som i mina omvärldsanalyser!
Paladin,
det borde gå att ordna… Problemet är att vi än så länge inte räknat ut hur…
Paladin – klart man skall slängas bak till sista sidan så man kan bli komma ihåg den där gammla tråden man glömde…
Patric: Är det möjligt att fixa så att man hamnar på sid 1 efter ha skrivit något? Mozilla Firefox här om det spelar roll.
Har också samma problem med att det inte går att logga in…Chrome bättre än Safari dock.
Instämmer i taktikerns analys, tycker JP blir väldigt mycket alibispelare i år, har en tendens likt Magyar att spela bollen till Haglund/Sätra som ska ta varje uppspel. Blir då stressat och forcerat och inte särskilt bra. Blir mkt intressant hur vi löser detta och de 2 positionerna under fönstret, nyckeln till att stärka centrallinjen finns just där och kommer lösa många andra knutar.
Taktikern, du sätter verkligen fingret på vad som hände igår. Vi såg tydligt vad som händer när Johan tvingas styra spelet, rejält stresspåslag. Det blir ju inte mindre av att Haglund är stressad i allt han gör. Tillsammans blir det då osynkade passningar och mycket bolltittande. Undrar också vilka vibbar i övrigt som Haglund står för. Igår gnällde han inte så mycket på domaren som han brukar göra. Vi som publik ser inte alltid hur ”tugget” och kontakten mellan spelarna fungerar på plan.
Ev?, Kristof och ni andra 🙂
jag har uppdaterat lite saker, som KAN ha med inloggnings problemen att göra.
Skriv här om det inte blir någon skillnad
/Patric
Ev? jag har också problem med inloggningen, i första hand från mobilen. Safari verkar inte funka alls för mig och jag lyckas, efter lite krångel, komma in via chrome.
Tre poäng var det viktiga igår. Allt annat känns sekundärt idag. Skönt med EM uppehåll och kanske slipper man höra ordet etableringsfas i åtminstone några veckor.
Det man kan konstatera efter igår är att avetableringsfasen verkar gå snabbare. Inget kan rädda Gefle 2016 efter 12 säsonger i högsta serien.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Kristof.
En hel del personer undrar varför Nanne byter som han gör och jag kan inte se det på något annat sätt än att han vill visa hur nära spelaren är startelvan. Därför ger han spelaren i fråga chans efter chans. Om spelaren sedan inte tar chansen typ Måns förra året ja då blir det längre ned i frysboxen. Men ingen kan säga att han inte fick chansen att visa upp sig när man väl är på 12, 13, 14 plats i hierarkin. Värre är det för övriga spelare.
Bytena igår var som många har vart inne på långt ifrån lyckade. Anledningen till att det såg helt okej ut innan bytena (Gefle skapade ingenting framåt och valde att ligga kvar lågt i sitt försvar trots att man låg under med 2-0) var Kennedys lugn och passningsspel.
Överlag gjorde Hammarby en okej första halvlek där Alex står för en bra prestation och utnyttjar Gefles passiva försvar och Erik knoppar in en hörna. Det positiva är att Hammarby klara av att utnyttja Gefles svagheter och samtidigt inte släppa till något bakåt. Som sagt inget som man kommer minnas efter säsongen.
I inledningen av andra så lyckas Bajen också skapa ett fritt läge för Alex genom ett väldigt fint instick från Melker. Samt något inlägg som Israelsson är först på. Bajen har fortfarande full kontroll över matchen återigen för att Kennedy med sitt lugn och fina passningsspel hjälper laget, men det händer inte speciellt mycket åt något håll. Sedan kommer bytet Melker mot Haglund. Kennedy försvinner helt ur matchen när han flyttas upp och ut på en kant medan framför allt Persson och Sætra börjar slå långa bollar mot ett anfall som inte alls löper i djupled och en motståndare som älskar att ha bollen i luften. Jag förstår att Nanne vill ha in Haglund och visa att han faktiskt är en man för startelvan. Men bytet skulle ha vart Persson mot Haglund rakt av. Med Haglunds bättre passningsfot så hade Bajen kunnat spela av matchen om Kennedy fått fortsätta sätta tempot i matchen. Nu blev det istället återigen Perssons som speldirigent och utfallet blir någon typ av raggarfotboll.
Romulo in mot Alex har vi nu sett en hel del gånger. Även här känns det som att Nanne vill visa Romulo att ”du är nära” men det är liksom fel plats för honom. Med en snabbare spelare på topp eller att Alex fått stanna så hade Bajen fått ett antal lägen att ställa om då Gefle tillslut tvingades att kliva upp i plan.
I eftersnacks-podden nämner Johannes att målet som Gefle gör summerar försvarsspelet inledande tredjedelen på året och jag håller med till fullo. Efter tre/fyra riktigt dåliga individuella misstag så ligger bollen i nät. Torsten gör det man absolut inte får göra som försvarsspelare när han inte har understöd dvs chansbryter. Sedan så har Magyar chansen att få bort bollen men ”släpper den till inspark” men en Gefle kille dyker upp bakom och sedan så nickar Persson bort bollen istället för att Ögat boxar bort den. Tillslut ja då är Ögat på bollen tillräckligt för att ändra bollbanan så att inte Sætra kan nå bollen men inte tillräckligt för att få den över ribban. Ridå.
Men det viktiga är ändå att Bajen vann och skapar lucka till botten. 8 poäng ner till att åka ur direkt. Vid förlust hade det vart 2 poäng. 8 poäng upp till en 5 plats visar också att det är 3 poäng till en plats 8 och 2 poäng till plats 10. Så det är jämt.
Nu gäller det att få in en vänsterback, se över mittbacks situationen, ta valet ska Kennedy styra spelet fån en sittande mittfältsroll eller ska någon ny spelare in.
Jag lutade över till att se ett tränarbyte efter jag bevittnade första halvleken mot IFK och jag måste ju vara konsekvent.
Jag håller med Östberg om att laget är bättre än poängskörden så här långt. Ett tecken på det är de höga topparna som vi ändå har i var och varannan match. De låga dalarna kan väl inte skyllas på så mycket annat än dålig matchcoaching, eller?
Det som talar för att Nanne skall stanna är att det är en, för Hammarby, kostsam process att bryta ett tränarkontrakt och hitta ny. Det är inte heller säkert, om en troligt?, att den nya tränaren är så mycket bättre än Nanne i det stora hela.
Men kanske räcker det att vi har en tränare som kan coacha dagens Bajen bättre än Nanne för att pusselbitarna skall falla på plats, vad vet jag?- Det här svaret redigerades för 8 år, 5 månader sedan av Ev?.
Men var inte meningen igår att hålla 0an snarare än att gå för 3an i slutet? Därav bytet med haglund? Jag tycker det var ett ok drag vi har varit svajiga bakåt och kan behöva få känna att vi kan hålla 0an och ”spela av” matchen. Det gick tyvärr inte helt men jag tror det var meningen.
Abedi, jag förstår inte ditt resonemang ”Det tar tid men fortfarande är det alltför många som har svårt att acceptera att vi inte är så mycket bättre än såhär.” Du om någon måste väl ha sett att vi tappade spelet i och med dubbelbytet. Balansen på mittfältet försvann och vi hade ingen spelare som kunde ”hålla uppe” anfallsspelet som Alex gör. Nu kanske Alex blev skadad?
Jag tillhör dem som inte vill ha bort Nanne i dagsläget, även om jag börjar snegla på detta, men ändå måste vi kritisera Nannes coaching. Påståendet att vi inte har rutinerade och etablerade spelare är ju ”bullshit”. Två Isländska landslagsmän, flera med allsvenska meriter, hög medelålder plus Kennedy och inte minst Erik och Alex som levererar.
Det är ju ingen skyddad verkstad det handlar om utan som förening måste vi ställa krav. Vi har dock haft skador på Batan och Solheim som har försvårat coachingen.En polare kom med följande poäng efter matchen. Han tyckte Nanne bjöd på 2-1 efter att ha bytt ut en forward mot en mittfältare istf att spela på ytorna bakom Gefles backlinje. En pigg Rennie eller en junis hade varit så jobbigt för Gefle.
Jag håller med hans analys. Andra halvlek inleddes med promenadfotboll från nästan hela laget, Erik den helige är det stora undantaget.
Som svar direkt till dig, johannes så vill jag ju att Nanne ska vara kvar tiden ut, dels för han har ju trots allt tagit oss upp från ökenvandringen och har den erfarenhet och kunskap som krävs, men också för att alternativet är skrämmande. Bajen har väl haft nog av nödlösningar på tränarposten och det vill jag inte uppleva igen.
Jag kan ju enbart ha åsikter om Nannes tränarkunskap sett från läktarposition då och när han pratar om sina visioner. Ganska övertygad om att Nanne är grundlig och duktig när han leder träning på Årsta och har bra teoretiska kunskaper om vad som behövs.
På hans minuskonto ligger nog matchcoachning. Ibland får jag intrycket av att han byter spelare mer för att han förväntas göra något när allt går fel, än för att förändra något negativt till positivt.
Sedan hans förklaringar på PK är ju lite för luddiga och svävande. Det han säger med sitt vanliga mantra om processen och faser hit och dit kan ju inte vara svar på allt. Sitter man på en PK så kan det ju vara befriande om han någon gång kan prata klartext. Har vi spelat uselt så ska han kunna säga det också. Det var en fördel Cratz hade, att hade vi spelat dåligt så sa han det i intervjuer.
P.S. Vad gör Carlos Banda egentligen i laget? Har han en funktion, eller är han något gammalt arvegods från tidigare tränare Som Nanne har fått? 🙂
n p j w
Varför är Nanne en bra tränare? Vad gör han som är så bra?Vad är tanken på att under varje match byta ut alex och in med Romulo? Är det någon överenskommelse Nanne har med dessa två eller? Tror Bajen skulle tjäna på att antingen ha båda två på plan eller enbart alex i 90 minuter!! Med Alex så kan det ju gå med Romulo, för ensam funkar inte Romulo. Vilket torde ha bevisats nu. När Romulo kom in idag mot Gefle och Alex ut, så försvann ett så stort hot mot Gefles försvar att de vågade flytta upp laget.
Nanne är trots allt en bra tränare och han får mer än gärna stanna tiden ut, men någon måste tala om för honom att det är Bajen han ska utveckla inte svensk fotboll. Det är Hammarby IF som betalar hans lön inte SvFF. Skiter i om han har tankar om att svensk fotboll ska utvecklas, utan att Bajen gör det.
Det tar tid men fortfarande är det alltför många som har svårt att acceptera att vi inte är så mycket bättre än såhär. Som tur är finns det 5-6 gäng till som är lika dåliga så vi får lite rotation runt kvalstrecket under seriens gång. En 12:e plats eller en 8:e plats är ingen större skillnad kvalitémässigt i en serie som allsvenskan.
Dagens fight, förväntad matchbild. Ett stabbigt, långsamt och ointresserat Bajen trots dryga 22 K på plats vinner fighten på en sjukt bra enskild prestation av Alex, en Israelsson på rätt plats och en defensiv överlägsen gefle offensiv. Jag med flera sitter ju och väntar på det där rycket, som vi såg i S1 och sett en gång i allsvenskan mot häif i år men det vill sig liksom inte och mycket där beror på de spelartyper och den taktik vi har som i sin tur är väldigt anpassad efter just spelarmaterialet. Visst var 3 pinnar idag viktigare än hur spelet såg ut men jävlar vad tråkigt och långsamt det är många stunder. Vi har fortsatt precis som under våren svårt att ge offensivt understöd, vilket också beror på individuell kvalité, vi har liksom inte förmågan att få igång rörelse och kortpassningsspel då vi saknar den typen av spelare. Således, vi slutar där vi började, laget är inte bättre, vi är ett ordinärt allsvenskt gäng.
Här vare livat, här vare glatt….
Wow liksom.
Jag var så upprymd så att jag kände att situationen verkligen krävde ett glas Chardonnay eller två till middagen, från Brunos gård.Få se nu, Hallands fläder och OP Andersson till midsommarsillen.
Vi hörs i juli, och kanske ses nere på Årsta.
En sån tur att de stackars liven får ledigt nu, dom har ju gubevars spelat 12 omgångar.
Jösses!!!
Visst blir det lätt så, men sett över 90 minuter var nog ändå det här ett av de största bottennappen i år. Sen har vi ju naturligtvis spelat mycket sämre i enstaka halvlekar, men knappast i hela 90 minuter. Ett rejält skadeskjutet Gefle var ju det överlägset sämsta laget vi har mött hittills i år, och att vi ändå släpper in ett mål får väl ändå tillskrivas Bajen-”förbannelsen” eller hur genomuselt vårt försvar emellanåt är.
Vet inte om vi är fullt så dåliga som tabellen visar. Det är löjligt jämnt och en trea till (Örebro) och det hade sett ut på ett helt annat sätt. I dagsläget så saknas absolut självförtroende, det syns väldigt tydligt och det är inte så konstigt med tanke på kräftgången på sistone.
Sen vet jag inte om Nanne är dålig på att släppa fram talang, eller om det helt enkelt saknas talang i det här laget eller i alla fall krafter att ta fram talang. Två hyfsat unga spelare som Måns och Melker har ju i alla fall fått väldigt mycket speltid, trots begränsad visad kvalitet i mina ögon…
En individuell prestation av Alex och en Israelsson som alltid står rätt var det som var till vår fördel. Sen var det ärligt talat inte så mycket mer faktiskt. Att säga att det var en riktigt bra halvlek håller jag inte alls med om. Snarare Gefle som var fruktansvärt dåliga, om något.
Man ska absolut inte titta sig blint på 9-0 i avslut, eller vad det var. Hade vi mött ett Häcken eller Kalmar så hade det gnällts så in i helvete för då hade vi torskat big time.
Denna match borde vara ett wake upp call om något. Jag gick därifrån förbannad, trots vinst, efter slutsignalen. Dels för spelet på planen och hur jävla ointresserade dom var efter 1-0 (i princip). Men också för att det var runt omkring där jag satt var det ett jävla springande under hela jävla matchen. Ingen kunde sitta still osv osv. Snacka om bakis-stämning dessutom. Det enda som var bra var att det blev 3 poäng. Nuff said.
Går inflation i att kalla senaste matchen för den ”sämsta ever” med mera. Vi gjorde en riktigt bra första halvlek, oavsett om man vill låta sista 30 överskugga allt annat. Vi hade 11-2 (9-0) i avslut, jag har sett många betydligt sämre matcher än dagen…många.
Men jag håller med er i poängen. Årets Hammarby är på tok för dåliga, sett på det stora hela.
När Nanne värvades talades det om en tränare som satsade på unga spelare. Jag skall aldrig mer tro på sådant snack för ens jag sett det.
Torstein skall spela back imo. Om det leder till problem på yttermittfältet så får man lösa det på andra sätt.
Israelsson är ett monster. Går från klarhet till klarhet.
Romulo kan få stanna kvar på bänken framöver, jisses vilken onödig resa det var.
– – –
Ps. Bara jag som har problem att logga in av och till? Kan det vara för att jag fick ett ”?” i mitt namn?
Spelmässigt den klart sämsta, ihop med Östersund, ja. Men tre poäng är alltid nåt. Och, nej Kristofer. Det här var inte match nånstans nån gång över huvud taget, trots att vi gjorde vårt bästa att försöka kasta bort tre poäng. Nej, Gefle var precis lika långt ifrån några poäng som vi var mot Göteborg.
En bra individuell insats av Alex och en stark Israelsson på hörnan är ungefär det enda ihop med de tre poängen som vi bör ta med från den här matchen, även om man visst lär lära sig av sina misstag. Då finns det hur mycket som helst att lära sig av den här matchen.
Skitsamma, jag tänker inte sitta och sura över det urusla spelet idag.
Nu känner väl alla mysbajare att det är dumt att klaga när vi tar 3 otroligt viktiga poäng. Men spelmässigt var det den sämsta matchen i år sett till 90 minuter. Första kvarten för vi det bra men sen ger vi bort matchen med öppna armar till Gefle. Som tur är var det just Gefle som är helt värdelösa.
Ja ni kan ju läsa matchrapporten vad jag tyckte om denna match.
Räknar med förlust i omstarten mot Häcken, för att sen räkna med klar seger mot Falkenberg hemma. Fast man vet ju aldrig iofs. Det svänger om Bajen.Kram hej.
Det stannade vid åtta raka utan seger. Progression, givet att det inte blir en ny svit nu hehe. Men helt fantastisk att vi lyckades få det här bli en match i slutet.
Norrköpings framgångar beror väl först och främst på att de återgått till rötterna. Det betyder rekrytering från regionen, egen utvecklingsverksamhet av äldre ungdomar samt detta spetsat med en och annan värvning utifrån. Liknar mycket det som Elfsborg och Malmö kör. Vet inte hur det är med samarbetsklubbar i Östergötland, Södermanland och Småland. Någon som vet?
Sen har väl de gamla gardet av ”gnällspikar” dött ut eller sitter på hemmet. En ny pigg publik har växt fram.Abedi: Vad sägs om 0-2 efter ett klantigt ingripande av backlinjen och en väl utförd spelvändning efter en idiotpass?
Jag hoppas verkligen att vi kan vinna.
Man undrar ju lite lätt hur dyrt ett framtida SM-guld kommer vara om vi betalar så mycket som vi gör nu för en kvalplats…Är ju ett solklart misslyckande på den sportsliga sidan när vi ser till plånboken, kan väl ingen snacka bort? Att det är publiken som betalar för misslyckandet är heller ingen nyhet. Vill inte veta hur det sett ut annars. Vår stora plånbok köpte oss en allsvensk plats, nu måste vi kunna kapitalisera på det mycket mer förutom höga publiksiffror och mer spons. Dyrare spelarförsäljningar och bättre sportsliga resultat, det är liksom måttstocken Bajen behöver levs efter och det som sportsligt ansvariga ska bedömas efter. Att vi har en generationsväxling grande framför oss innebär att det nålsögat blir ännu mindre för felvärvningar. Vi behöver en bättre sportslig stab för att lyckas med både generationsväxling och en sportslig utveckling som motsvarar vår konkurrenssituation. Det är och ska vara den långsiktiga planen för klubben. Att skylla på spelaromsättning med en gammal trupp är fö att skjuta sig i foten. Tycker det är en bra indikator för hur väl utfört arbete man gjort om truppen både är ihålig och sladdar i tabellen samt att ingen hyser nån större framtidstro för majoriteten av spelarna.
Till sist, plånboken säger 5-0 imorgon, hjärnan säger 2-1. Tror dock på en tightare uppställning än så. Ett övertänt Bajen, en grinig publik, en domare som ska spela Allan och ett gefle med en tränare som vet vilka knappar han ska trycka på. Ser redan nu panikdubbelbytet i 81 minuten och 1-1 på resultattavlan framför mig…
Inget av det Kristof skriver är egentligen nytt. Vi har under många år haft en betydligt större omsättning/poäng än många av våra konkurrenter. Som tydligast var det för några år sedan där vi lade ungefär 3 – 3,5 gånger så mycket kapital på att få våra poäng som Ljungskile som hade ungefär samma placering. Det går att mäta på många sätt, men oavsett om vi mäter kansliets storlek eller spelartruppens lön så betalar vi mer för samma effekt och har gjort så under lång tid. Samma gäller att det inte alls är nytt att vi har en av allsvenskans äldsta trupper. Även om vi har några spelare från juniorerna som har nosat på a-laget så har ingen fått en fast plats i truppen. Vi är sämre än våra Stockholmskonkurrenter på att få in egna spelare i förstauppställningen, betydligt sämre. Det talas gärna om en långsiktig process, men nu får vi väl se ännu ett antal nya spelare i fönstret. Hur kan processen vara långsiktig om vi byter halva startelvan inom ett år gång på gång? Till detta kommer alla dessa spelarintervjuer som säger att organisationen är så mycket bättre än den var än när de kom något år tidigare. Detta har sagts så länge jag kan minnas.
Säg så här: Gefle hemma kommer att säga en hel del om lagets framtid.
Så är det naturligtvis. Och det finns fler exempel där sådana ”investeringar” inte har betalat sig, t.ex. när Elfsborg offrade 40% av sitt egna kapital 2013 för att försöka nå Champions League.
Men nu är ju inte det ett problem för dagens Hammarby. Norrköping exemplet visade på att de har gjort betydligt mer med knappare resurser än Hammarby, oavsett vad den nedersta raden visar. Det är naturligtvis långt ifrån omöjligt att Bajen vinner guld om 2.5 år. Men i så fall gör man det till en betydligt högre kostnad mätt i kronor.
Problemet, eller frågeformuleringen är om de pengar som spenderas på den sportsliga sidan används väl? Är man verkligen långsiktig i praktiken när man rekryterar flera spelare i 30 års åldern? Rekryterar man rätt spelare överhuvudtaget? Är rekryteringarna ett resultat av en längre tids kartläggning eller är det spelare som råkar ha blivit ”tillgängliga”?
Det vore lite olyckligt om de abnormala publiksiffrorna finansierade dåliga prestationer istället för utveckling och ett snabbare stärkt eget kapital.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.