Visar 30 inlägg - 1,351 till 1,380 (av 1,725 totalt)
  • Författare
    Moderator
    Antal inlägg: 60

Efterklokhet. Den enklaste formen av klokhet.

Kristof
    Deltagare
    Antal inlägg: 295

Kent, med facit i hand kan man kanske säga att det var en god investering.

Kent Granqvist
    Moderator
    Antal inlägg: 60

Kristof,
    Norrköping gick alltså 3 millar back 2014 när man kom 12:a? Känns inte som något vi ska se som en förebild, eller?

Kristof
    Deltagare

Jämförelsen med djuren är inte heller den särskilt smickrande

https://3.bp.blogspot.com/-yvmmRSaWafw/VuKJFwxoJtI/AAAAAAAADgE/JGV8znegcfQBSYdM0oSKY-vSNTxNtiSkw/s1600/hifaikdif2.jpg

• Det här svaret redigerades för 8 år, 6 månader sedan av Kristof.
    Kristof
    Deltagare

Varsågod, siffror.

Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

Bra tugg här nu.

/Kristof

Kan du inte komma med lite precisa siffror istället för att slänga dig med intetsägande plattityder som ”Betydligt större resurser”. Hur mycket större är resurserna egentligen? Fick inte Peking typ 40 miljoner för att sälja en trottoarkant åt kommunen eller nåt sånt? Har du tagit med det i beräkningen? Spelaförsäljningar?
    Nu är ju Peking väldigt exceptionellt på många sätt och vis och jämförelsen lär halta oavsett. Kan du inte jämföra oss med t.ex. Djuren eller nåt. Hur mycket ”betydligt större resurser” har vi egentligen då?

Kristof
    Deltagare

SC
    Med den stora skillnaden jfm Norrköping att Bajen har haft betydligt större resurser. Plus att Pekings åldersstruktur i truppen var betydligt mindre för två år sedan än motsvarande för Bajen idag.

Peking 2014
    medelålder: 23.8
    median: 23

Bajen 2016
    Medelålder 26.3
    Median: 26

Vi har rimligen ett generationsskifte framför oss.

Soff Coach
    Deltagare
    Antal inlägg: 42

Drutten – det har väl gjorts? Det är väl sagt att efter 4-5 år vara ett topplag i AS. Sägs inget om var vi skall ligga efter 2,5. Så frågan är varför så skitnödigt nu? Om vi skulle legat 8a en spelat som #grindif hade allt vart ok då? Jag tycker det finns en djävligt schizofren inställning bland internet coacherna. Å ena sidan skall spelet se ut som när Zlatan leker med kidsen i rosengård, samtidigt skall vi vinna ALLA matcher minst med 4-0 med en trupp som spelar gratis. Om vi ligger 8a så ser spelet ut som skit och vi skall AVGÅ ligger vi 12a är det bara resultatet som räknas och AVGÅ igen.

Drutten
    Deltagare
    Antal inlägg: 8

Det var bättre förr:

Jag kan hålla med till viss del, å andra sidan har väl Nanne gjort väldigt mycket bra som tidigare inte fungerat (4 andra år i superettan t ex). Det går ju kanske att argumentera att han fick andra resurser men frågan man kan ställa sig om vi hade kunnat locka till oss de spelare vi har idag utan Nanne. För inte menar vi väl att utveckling går bakåt? Jag tycker det är en bra idé att sportrådet gör en genomlysning av verksamheten, det jag blir lite allergisk mot är vi som klagar utan att egentligen ha någon insikt, vi slår vilt och ibland slår det in och då blir det bara ”vad var det jag sa”. För det ÄR svårt att som utomstående veta vad som faktiskt händer, vi saknar bade kunskap och insikt (och här talar jag säkert för många, men framförallt för mig själv).

Angående spelet så vågar jag inte ge mig in i någon diskussion, jag är benägen att hålla med dig om balansen men jag både tror och hoppas att de ser sådana enkla saker och att det finns mer i det än att man är högerfotad som är problemet.

Bajenberndt:

Jag vet inte om det räcker som förklaring, misstag sker av alla men frågan jag försöker ställa är om det är vi som förstorar misstagen eller förstorar betydelsen av dom? Jag blir som sagt tokig många gånger för jag fattar inte vad man håller på med. Men det är väl just det jag försöker säga, vi tror att vi ser saker som att Nanne bara spelar Kennedy på fel position eller att Måns startar, men vet vi verkligen eller spekulerar vi bara varför? Spontant känns det som vi spekulerar och det bidrar bara till en negativ spiral där allt är dåligt och det är inte bra för oss och det är inte bra för klubben.

Soff Coach:
    Mycket bra fråga, kanske handlar det om förväntningar? Borde klubben tydligare kommunicera vad man menar med långsiktighet? Jag kan tycka att det inte ens borde komma från Nanne, det är ju slutligen klubben som ska berätta vad man tycker.

Soff Coach
    Deltagare

Utan att säga att det ena eller andra är rätt. Vad menar ni att resultatet skulle vara efter 2,5 år? 1a i serien? 2,5 år är en djävligt kort tid. Kolla hur många år Janne Andersson behövde i peking. En klubb som mkt kan liknas vid Bajen. Hela norrköping kan det där med fotboll bättre än Janne. Han har typ 10000 assisterande som kan allt mkt bättre. Folk som drömmer om fornstora dar och resultat helst igår osv. Raden 13-5-9-12 är inte direkt imponerande. Jag som ingenjör skulle nog säga att 5an där var ett mätfel. Nu verkar förra årets 1a vara ett trendbrott.

Bajenberndt
    Deltagare
    Antal inlägg: 196

Drutten, som jag ser det så ligger det en del i vad du säger. Klubblokaler och träningsmöjligheter är sämre för Hammarby än för de flesta lagen i Allsvenskan inklusive Djurgården. Tyvärr finns det stora risker att det inte kan bli så mycket bättre i Stockholm där elitidrotten är satt på undantag. Exempelvis river de Hovet utan att bygga en ersättning och så låter det som att det skall bli bättre för hockeyn. Det finns ingen riktig handbollshall för vårt handbollslag att växa i. Vi har ingen bra gräsplan eller inomhushall som träningsalternativ för fotbollen.
    Men, räcker det som förklaring? Sker det inte för många misstag av Nanne och Jingblad? Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad jag skall tycka om vår tränare och sportchef. Kan det vara så enkelt att det bara saknas en vänsterback och en kreativ central mittfältare för att vi skall vara mycket bättre. Det som idag oroar mig mest är att flera spelare verkar osäkra, frustrerade och otrygga. Varför undrar jag? Idag har vi en bättre organisation än när Johan Persson kom. Det är jag tämligen säker på.

Det var bättre förr
    Deltagare
    Antal inlägg: 14

Drutten, Visst ska vi inte byta tränare stup i kvarten men Nanne har fått 2 ½ år och inte fått det att fungera. Att få fortsätta sitt uppdrag trots den otroligt dåliga statistiken som Abedi listar nedan är för mig att tänka långsiktigt, men nått fungerar ju uppenbarligen inte och det kan vara dags för sportrådet att tänka nytt.

Det jag stör mig otroligt på är balansen i laget. Att vi spelar med högerfotade spelare på vänsterkanten, defensiva mittfältare som släpande anfallare, mittfältare som backar, defensiva mittfältare som yttermittfältare.

Visst St Erik har gjort det kanon men för lagbygget kanske det är bättre att spela honom som innermitt oavsett hans fantastiska start.

Drutten
    Deltagare
    Antal inlägg: 8

Taktikern:

Även fast jag känner av en viss ironi när du skriver ner Nannes berömda ord så slänger jag ut frågan (och den är inte bara riktad till dig), har han inte rätt?

Det jag saknar många gånger är vad man förväntar sig av att sparka firma Nanne/Jingblad. Har vi inte redan provat det här med att sparka tränare i tid och otid? Visst jag håller med, det är fan inte ok att vi ligger där vi ligger men bara för att jag inte tycker att det är ok så betyder det inte att det blir bättre. Att ställa krav ska vi göra, men om inte förutsättningarna finns där så kan vi inte bli bättre, oavsett hur mycket krav vi ställer. Och med förutsättningar menar jag inte en arena och nordens bästa publik.

Det var en intervju med Johan Persson på FotbollDirekt (som ni säkert läst) som jag tycker säger allt.
    ”organisationen när jag kom till Hammarby var katastrof”
    ”Sen är vi givetvis långt ifrån de största klubbarna organisationsmässigt. Men är man medveten om hur det såg ut för två och ett halvt år sen så är det bra gjort att vara där vi är i dag”
    ”Det var dåliga planer”
    ”Vi fick köra runt och träna lite överallt första tiden.”
    ”Och gymmet vi har och sådär är ju inte toppklass om man säger så.”

Det här är grejer som tar tid att förändra, och han säger ju det själv att det är tio gånger bättre men vi är långt ifrån de största klubbarna.

Att sen våra värvningar inte slår väl ut, att vi med facit i hand borde värvat en ytterback osv. Det är ju omöjligt att veta, vi vet väl egentligen ingenting hur eller om man arbetade för att få in en till ytterback. Fanns det någon? Till rätt pris kontra kvalitet? Framtidspotential? Jag är i alla fall glad att vi inte panikvärvar även fast det är dåligt för oss på kort tid, hellre det än att vi sitter med spelare vi egentligen inte ville ha på något 3 års kontrakt.

Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med mitt inlägg, jag är lika trött som er på den här jävla kräftgången, men att sparka och börja ställa krav på avgång osv, jag tror fan inte det är lösningen. Och varför är det så svårt att ta in att det kanske ligger något i det Nanne säger?

Om jag tittar på ett antal lag som ligger före oss i tabellen oavsett storlek, såsom Norrköping, Elfsborg, Örebro, Östersund, Sundsvall som vi lätt borde ligga före sett till publikunderlag och allt som hör därtill, så tycker JAG man kan se att de är där dom är pga av ett långsiktigt arbete. Det är inte något som skett över en natt men de har trott på sin idé och inte övergett den trots att det ibland går dåligt. Jag är övertygad om att det i slutändan lönar sig, på sikt kommer de inte kunna mäta sig med lag i storstäderna, däremot slår de oss 7 dagar av 7 om vi ska börja sparka tränare stup i kvarten.

Att acceptera att vi inte är bättre just nu betyder INTE att man är kravlös. Likaså betyder inte en kvalplats efter 11 omgångar att det INTE kan bli bättre eller att vi KOMMER att åka ut (eller kvala). Däremot kan man ställa sig frågan om något verkligen hade blivit bättre av att vi byter ledning eller om vi ska fortsätta tro på vår idé.

Taktikern
    Deltagare
    Antal inlägg: 45

Max

Sorry för den dåliga Svenskan… 😉

Taktikern
    Deltagare

Johannes

Du måste börja lyssna på Nanne. Jag förstår inte hur du kunnat missa svaren din fråga. 😉

Hur hamnade vi här?
    5 år i superettan har kostat något enormt….
    Hammarby är inte redo för allsvenskan än….
    Vi gick nog upp ett år för tidigt….
    Fotboll är ett väldigt komplext spel med massor av motsatta förhållanden…..
    Det tar tid att bygga långsiktigt, vi får se om Hammarby har det tålamodet som krävs….
    Vi är inne i en etableringsfas och då går det upp och ned det måste man ha förståelse för…..

Taktikern
    Deltagare

Max,

Du behöver nog inte oroa dig att det spelet kommer att se ut som mot Östersund. Snarare som mot J Södra. Där motståndarna backar hem och Hammarby lite skapar chanser men inte får in bollen. Motståndarna kontrar och vips så ligger vi under.

Som jag ser det är det egentligen inget fel på spelsystemet vilket även antalet mål framåt är ett bevis på å andra sidan är antalet insläppta mål och framför allt tabellplaceringen bevis på att det inte funkar.

Angående spelsystemet. Nu är laget sällan bättre än spelarna som finns att tillgå. Spelsystem är alltid sekundärt jämfört med att ha skickliga spelare. Nanne har valt ett system som jag anser är ett av de mer flexibla. Med ganska små medel går det att justera under match och få en annan matchbild både genom byten rakt av spelare mot spelare men även genom att justera en spelares position. Offensivt har Bajen i år faktiskt också gjort det. Samma sak 2014 och det har fungerat bra till och med bättre en mina förväntningar. Det kan man dock knappast säga om det defensiva där har det inte alls fallit väl ut.
    Ser man på grunduppställningen så ser den överlag ut ungefär så här när man ser lag som spelar 4-5-1:

———–AF———-
    —VM——OM—–HM—
    ——-DM—–BB——-
    VB—–MB—–MB—–HB
    ———–MV———-

Lagen har 4 offensiva spelare, en Box-till-Box och 5 defensiva spelare. Det positiva är att det går att justera på många olika sätt utan att behöva ”byta position” på mer än just de spelarna som justeras. Men tränaren har också möjligheten att ta in snabbare spelare vs en mer passningsorienterad spelare eller ta ut en target och ersätta med en djupledslöpande spelare osv.

Den är två justeringar som Nanne har introducerat permanent. Den första är att Box-till-Box spelaren mer eller mindre hela tiden stannar kvar defensivt. Anledningen är nog att Persson, Haglund, Sætra och Magyar är för långsamma och Nanne prövar då att kompensera detta med att helt enkelt skära av bollarna i djupled med fler spelare, dvs. det är ett defensivt drag. Dessutom är Persson, Sætra och Magyar passningsspel för dåligt vilket gör att Haglund som skulle kunna vara en Box-till-Box spelare måste gå ner och hantera uppspelen. Om Hammarby skulle få in Birkir i mittförsvaret och låta Israelsson spela bredvid Haglund så skulle dessa två ”problem” lösas. Å andra sidan så skulle då Persson närkampsspel försvinna samt att vi skulle gå miste om Birkirs offensiva löpningar, till det skulle Bajens bästa målgörare hamna längre ifrån motståndarens mål. Så det blir lite moment 22.

Den andra permanenta ”justeringen” är att Israelsson mer agerar som en släpande anfallare än som offensiv mittfältare vilket ger en 4-4-1-1 uppställning. Just detta är väl det som dom flesta runt om på forum reagerar på. Inte att Israelsson spelar utan att det då saknas en klassisk spelfördelare. Tanken har nog vart att det helt enkelt ska vara Imad efter att Nahir lämnade men det har inte slagit väl ut. Till det så ska vänstermittfältaren kliva in i banan och ge ett allternativ. Kennedy gjorde det under 2014 och stora delar av 2015. Nu har Hallberg gjord motsvarande sak men med ett sämre resultat. När en yttermittfältare kliver i banan så uppstår två ytor. I det offensiva spelet så öppnas kanten upp för en offensiv löpning av ytterbacken. Här har Hammarby under hela Nannes period haft problem på vänstersidan. Batan springer bra, får bollen men har än så långe bidragit med en assist i seriespelet sedan han kom till Bajen 2014. Batan lyckas helt enkelt inte få fram bollen till medspelarna. Övriga spelare som testas är med framgångsrika med inspelen men är inte vänsterfotade och då uppstår problemet att det är svårt att komma runt och trycka ner motståndarna. Så även om taktiken inte är att ösa in inlägg mot stora tunga anfallare så är snett inåt bakåt efter marken ett väldigt bra allternativ när en ytterback kommer runt eller att få in bollen i luften vid en forcering. Det andra ytan som öppnas vid användandet av indragen ytter är ytan framför ytterbacken i det defensiva spelet. Här är det flera lag i år som konstant har sök den ytan mot Hammarby och överbelastat med spelare. Norrköping var väldigt framgångsrika med det mot en ensam Torsten. Men även Örebro, Malmö och tillviss del Göteborg har gjort det. Om jag ska vara ärlig är jag lite förvånad att Hammarby inte valt att byta kant på Hallberg och Smararson så att Smararson kan stötta vänsterbacken. På så vis skulle även Birkir kunna följa med upp oftare. Negativt är att då kan inte Hallberg eller för den delen Kennedy kan skära in med sin Högerfot men med tanke på att Bajen släppt in så mycket mål och att Hallberg ändå söker sig mot högerkanten så tycker jag det är märkligt. Hallberg har stått för tre assist var av minst två har kommit från högerkanten den tredje vet jag inte vart han slår passningen.

Andra justeringar som Nanne använder sig av är att flytta upp en eller båda ytterbackarna vid forcering eller att låta en av de defensiva mittfältarna stanna högre upp. Hammarby har i år vart helt okej på att forcera bristen är snarare hur man klarat av att stänga till bakåt. I flera av matcherna har Hammarby prövat ett lägre försvarsspel för att komma in i matchen. Samma sak har man gjort vid ett flertal tillfällen när man tagit ledningen. Här tycker jag att det brustit enormt mycket. Så fort laget ställer sig lägre samt att yttermittfältarna sjunker ner i ytan framför ytterbackarna så blir även press-spelet lidande. Vi har sett det mot Örebro borta, Kalmar borta, Östersund hemma, Malmö hemma, och IFK Göteborg borta. I alla dessa matcher har Hammarby någon gång under matchen prövat att dra ned laget för att spela av tid och motståndarna har ganska enkelt fått vaska fram chanser tills det blivit mål. En av orsakerna kan vara att Hammarbys offensiva spelare saknar snabbhet vilket gör att motståndarnas försvar inte väljer att falla av när Bajen väl vinner boll och då lyckas motståndarna vinna tillbaka bollen från ett Hammarby som har ett mediokert passningsspel vilket är den grundläggande orsaken till att Hammarby har svårt att ta sig ur motståndarnas grepp.

Som jag ser det just nu så brister Hammarby på fyra positioner. Vänsterbacken är för dålig oavsett vem som spelar. Bästa allternativet under Nanne har nog vart Solheim, dessutom gjorde Batan en bra start på årets säsong. Mittbacksplatsen, där det saknas speed allternativt ett riktigt bra passningsspel. Box-Till-Box spelaren. Här skulle jag säga att han knappast behöver värvas då Israelsson redan finns i laget men då det saknas en naturlig spelfördelare som kan ta den rollen nu när Imad är totalt under isen så vore det fel att flytta på en kille som gjort 7 mål på 11 matcher. Många hävdar att Kennedy är den personen men jag är inte lika säker. Jag tycker inte alls att han gjort sina bästa matcher som central spelare även om han inte gjort bort sig. Kennedy tycker jag kommer till sin rätt som en indragen mittfältare och framför allt från vänsterkanten där han kan leverera instick och inlägg, då han numera saknar speed. Men då behövs en betydligt bättre ytterback. Den sista positionen är den centrala offensiva mittfältaren.

Ska jag summera det hela så tror jag att Hammarby gör rätt i att spela med Person och Haglund defensivt även mot lag som ligger sämre en oss i tabellen. Ett allternativ kan vara att prova Israelsson och sätta in Romulo som nummer 10. Men Romulo har än så länge inte övertygat tycker jag och jag tycker det är fel att flytta på den killen som vart bäst. Det jag jag personligen vill se är att Hammarby skickar upp ytterbackarna högre upp i plan och att man verkligen genomför sitt press-spel. Svagheten i långsamma mittbackar får vi då leva med. Här måste Bajen vara konsekventa ska man pressa högt eller ska man falla när man tappat boll. Med nuvarande mittbackar så kommer det inte att göra det halvdant.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 6 månader sedan av Taktikern.
    Petur Lekur
    Deltagare
    Antal inlägg: 63

Åh fy tusan, det var t o m värre än jag trodde. Sju segrar på 35 matcher! Det är så uselt så klockorna stannar, man kan ju få panikattacker för mindre. Undrar om det ingår i Nannes process för att utveckla och dominera svensk fotboll?

Abedi
    Deltagare
    Antal inlägg: 117

Om det inte är nån som har ont i magen redan kommer här en sammanställning över Nannes facit i allsvenskan so far, lånat från ett annat forum…

Jag har gått igenom lite statistik över Nannes Allsvenska record i Hammarby. 2015-2016

40 Allsvenska matcher hittills.

10 vinster
    13 oavgjorda
    17 förluster

8 av vinstmatcherna har spelats i Stockholm!! Endast 2 utanför (Falkenberg / Åtvid)

Om vi tittar på de 10 vinsterna är 4 av dom mot Åtvidaberg och Falkenberg förra året.

Kvar blir 6 segrar undantaget Åtvid / Falkenberg.

Om vi räknar bort våra 3 derbyvinster i Allsvenskan, 2 mot dif och 1 mot aik har vi lyckats vinna 3 matcher till.

Helsingborg
    Häcken
    Gefle
    ———–

Förra säsongen vann vi 3 matcher dom första 5 omgångarna av serien.

Det innebär att vi endast vunnit 7 matcher av de senaste 35 i Allsvenskan.

johannes
    Deltagare
    Antal inlägg: 147

Det är så sjukt att man ens ska behöva oroa sig för söndagens tillställning.
    Hur hamnade vi här?

Det blir ett intressant info-möte för medlemmarna. När det dyker upp.

Palini
    Deltagare
    Antal inlägg: 103

Max/

Problemet mot ÖFK var knappast att vi backade hem. Problemet var att vi var så fruktansvärt urusla i den matchen att vi inte kunde göra mycket annat än att backa hem och titta på när ÖFK spelade runt och hoppas på det bästa. Spelar vi lika illa mot Gefle så spelar det nog mindre roll om vi backar hem eller anfaller med elva man. Utspelade lär vi i sånt fall bli ändå.

Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

Taktikern:
    Svar ja endast mmot bottenlagen, de är två lag som ligger under oss i tabellen, och det ena möter vi på söndag.
    De andra lagen brottar vi ner och tjongar långt…*ironi*

Jag kan inget om taktik, kunde jag det hade jag haft ditt nick. 😉

Men det känns meningslöst att köra på i samma spår hemma mot Gefle, likt ett nytt öfk-fiasko,
    där laget backade hem hela första halvlek.

Soff Coach
    Deltagare

Taktikern – jag kanske missminner mig men är inte Arnor på väg igenom efter 2 min. Men antingen offside eller hinner inte. Sen gör glenn 1-0 och får ner oss. Den stora skillnaden som jag ser är mellan glenn och oss är att glenns långboll från mittbackarna stannar kvar runt straffområdet vilket skapar farligheter. Våra långbollar lämnar knappt straffområdet. Och det här är i mina ögon ett jätteproblem. Jmf. med random lag i serien (vi kan ta sundsvall). När vi sätter giffarna under tokpress så när de väl får tag i bollen behöver de bara sikta på mittlinjen så vet de att dibba KAN få tag i bollen och vinna en löpduell och göra mål. Dvs. en rensning blir till en farlighet. En annan sak som det tjatas om är kantspel. Och jag tycker oxå det är en katastrof. Men Nanne sa i början nån gång att vi vill INTE slå inlägg från kanten (som tex. dif gör). Vilket synns ganska tydligt på att det är många ggr som man från kanten driver bollen längs straffområdes linjen och sen försöker slå en 2 m passning dömd att misslyckas. Jag kan tycka att det saknas i Bajen kanske inte just mot peking/glenn men mot tex gif/jsödra hade vi skapat mer oreda om vi skickat in bollen…Men jag förstår att Nanne inte vill spela så och då sker det inte. Det får man acceptera…

Taktikern
    Deltagare

Max,
    Enligt dig, är det endast mot bottenlagen som Hammarby ska köra 3-1-3-1-2 eller ska man även förändra mot resterande lagen i serien?

Taktikern
    Deltagare

EV?
    Måns är ett bra exempel på att speed inte är allt, det såg vi mot Kalmar. Någon måste slå passningen också och speedkulan ska kunna förvalta den. Min poäng med Gustav Engval är att han är någon decimeter från att göra mål genom att han faktiskt får ett friläge. Dvs Hammarbys backlinje måste förhålla sig till att antingen stå högt och hoppas att Gustav Engval kommer att bränna sina lägen eller att falla.

Göteborgs dito kan glatt stå högt eftersom dom vet att Hammarby inte kommer att skapa några frilägen vid omställningar kommer dom helt enkelt att hinna ikapp dom behöver därför inte falla av tidigt. Jag kan inte komma ihåg en enda situation denna säsong där Hammarby fått ett friläge i form av en klassisk kontring. Snarare har det dykt upp genom ett instick sista tredje delen.
    Hermansson/Markstedt

Det är så klart inte fotbollens heliga gral, men det är ett sätt att göra många mål på. Utan att ha checkat det så tror jag att Israelsson/Alex faktiskt har ett högre snitt än vad Hermansson/Markstedt lyckades med 2001. Hammarby har helt enkelt vart bra på att få in bollen till anfallarna i boxen sett över säsongen så här långt och framför allt Israelsson har vart bra på att förvalta lägena.
    2001

Jo det laget hade faktiskt lika gärna kunnat åka ur med en dålig start och skador. Både året innan och året efter var vi närmare att åka ur en ett topplag.

Max
    Deltagare
    Antal inlägg: 61

Taktikern:
    //Ser du att en trebackslinje och en sittande mittfältare leder till färre mål bakåt eller tror du att nyckeln är fler mål framåt?//
    Fler mål vet jag inte, men en offensivare uppställning när vi möter ett lag som har gnetat i hop 5 pinnar så här långt, och på vår hemmaplan.
    Det är fan i mig en skyldighet, sen skall man förstås aldrig underskatta en motståndare, men väl diktera villkoren.
    Sen tycker jag att det är lite olyckligt med benämningen ”sittande mittfältare”, jag tycker mig se att risken är stor att den blir just det, sittande, jag vill ha någon som springer. 😉

Ev?
    Deltagare
    Antal inlägg: 113

Taktikern,

Jag kanske missförstod dig men Måns Söderkvist är väl ett exempel på att speed inte nödvändigtvis räcker mot långsamma backar. Nämnde Gustav Engval är väl ett annat exempel, då han väl fortfarande är mållös efter 11 omgångar.

Firma Hermansson/Markstetd åberopas alltid när anfallet klickar, precis som om det vore välbevarad hemlighet att en snabb + en target skulle vara den enda nyckeln till många gjorda mål.

Laget 2001 är snarare ett exempel på att vilket random skräp som helst skulle kunna vinna, om bara flytet finns där. Jag menar att man skall vara väldigt försiktig om man tycker att Bajen 2001 är något att försöka efterapa.

• Det här svaret redigerades för 8 år, 6 månader sedan av Ev?.
    Taktikern
    Deltagare

Soff Coach
    Nu är jag långt ifrån någon expert på IFK Göteborg men Gustav Engvall hade väl två rena frilägen med sin snabbhet mot Hammarbys långsamma mittbackar. Vilket exempelvis inte Hammarby klarade av mot Göteborgs långsamma mittbackar trots minst lika många övergångs möjligheter. Sedan så lyckades IFK aktivera båda sina ytterbackarna som har liknade egenskaper som Birkir i framförallt första halvlek vilket gav deras spel en variation och bredd. Det som kanske var mest avgörande i måndags var danskens Mads Albæk passningsspel jämfört med Johan Perssons.

Jag vill påpeka att det är långt ifrån något fel att ha många allroundspelare i ett lag. Hammarbys 2001 var ett lag med massor av allroundspelare men man hade också tre spelare som hade spetskvalitéer. Kennedy i sitt passningsspel, Hermanssons snabbhet och Markstedts huvudspel. Sedan hade även några av allround spelarna också spetsegenskaper som exempelvis Johan Anderssons frisparkskanoner, Fursth inlägg, Hellas fina vänsterfot m.fl.

Tillbaka till Göteborgsmatchen. Hammarby lyckades inte aktivera varken Birkirs offensiva löpningar eller Alex straffområdesspel. En anledning till detta var att IFK kunde stå högt med sin backlinje utan att behöva falla pga. att Hammarby inte har några offensiva spelare som är tillräckligt snabba för att hota i djupled. Då kommer vi till nästa problem Hammarby’s press-spel var inte alls bra i första halvlek. Överlag kom spelarna in alldeles för sent i situationerna. Detta ledde till långa anfall för Göteborg. Den sista avgörande faktorn tycker jag var att när Hammarby väl vann boll så var kvalitén på passningarna återigen alltför dåliga. Det finns några få undantag Erik, Alex, Melker och Haglund men resterande spelare hade ytterst svårt att leverera passningar till medspelarna.

Vad tycker du själv var problemet mot Göteborg eller för den delen Norrköping?

Soff Coach
    Deltagare

Taktikern – fast hur många i glenn igår var inte ”stabila spelare”? Deras mittbackar är väl av typiskt svenskt stabbigt snitt. Allesami är väl lika med birkir. osv. Skillnaden är att glenn spelar så att man inte utmanar spelarnas dåliga sidor.

Taktikern
    Deltagare

Soff Coach
    Det jag menade var snarare följande
    Att Bajen igår bestod av Hallberg, Israelsson, Smárason, Sætra, Magyar, Persson, Haglund och Wiklander som har sina främsta styrkor i att det är stabila spelare som är allround. Undantaget är kanske Sætra som är en väldigt duktig huvudspelare och Israelssons målskytte. Till det var det 2 spelare som har spetskvaliteter i Alex som är en striker / target samt Sævarsson med sin snabbhet och löp kapacitet. Snabbheten ska mer ses som ett exempel. Det kunde lika gärna vart passningsspelet, kvalitén på den som lägger frisparkar och hörnor, konsten att göra sin försvarare eller försvara en mot en. Vi saknar spelare med kvalitet i det avgörande momenten både mot Norrköping och Göteborg borta där vi förlorar mot motståndare som skapar klart fler målchanser. Förlusterna mot Malmö och Örebro handlar mer om att dom sätter sina chanser medan Bajen inte gör det. Matchen mot Elfsborg såg jag inte.

Samtidigt förstår jag Nanne då de spelarna som ska stå för spetskvalitéer Måns (snabbhet), Rennie (snabbhet), Kennedy (passningsspelet) och Khalili (spelfördelare) har vart iskalla. Förutom Alex och Sævarsson är det nog bara Torsteinbø (slå sin försvarare) som den här säsongen än så länge är värd en startplats.

Soff Coach
    Deltagare

Taktikern – jo men är inte det här hela problemet med det spel vi försöker spela? ”Alla” lag i serien satsar just på en ”iller” på topp och sen packar man (på Nanne språk) en tät 8. Hade vi haft en iller igår hade vi straffat de. Smarasson håller väl på att rinna igenom efter 2,5 min?

Visar 30 inlägg - 1,351 till 1,380 (av 1,725 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.