Det är mycket siffror kring fotbollen nuförtiden. För några inlägg sedan skrev jag om expected goals. Och Hammarby fortsätter också att teoretisera kring matcherna på sin hemsida. Och när jag skriver så kanske det låter som om jag tycker det är en dålig sak. Tvärtom! Jag tycker det är fantastiskt bra att man försöker mäta vad som händer på fotbollsplanen. Flera har gjort sig lustiga över att Hammarbys fotbollsmatematiker med sin utbildning kommit fram till att vi gör mycket mål framåt och släpper in en hel del bakåt. Givetvis är det bara att titta i målkolumnerna i tabellen så kan varje fotbollssupporter se samma sak. Men med matematikprofessorns hjälp kan man analysera mycket mer än ATT det blev ett visst resultat. Och jag är helt övertygad om att klubbar runt om oss, både i allsvenskan och bland storklubbar i Europa börjar titta på exakt vad vi sysslar med. Vi skaffar oss nämligen bättre och bättre verktyg för att bli ett topplag!
***
En siffra som är väldigt betydelsefull för oss: 21.161
Det var publiksiffran på senaste matchen mot Elfsborg. Mitt i juli månad. Visserligen en fin månad att spela fotboll, men många är bortresta. Väldigt många. Om man tar antalet besökare på gamla Söderstadion och dubblar det så hamnar man ungefär på denna siffra (lite under faktiskt om man tar den gamla klassiska siffran 10.011 som vi hade som tak ett tag). Att publiken är en otroligt viktig grundbult för klubben vet vi. Gång på gång bevisas hur stabilt vi står när publiken fortsätter att sluta upp och så länge den gör det så kommer vi att kunna fortsätta bygget mot att bli en storklubb. För oss börjar det med publiken, en av de viktigaste och stabilaste byggstenarna. Viktigt att komma ihåg!
***
Förutom publik så brukar man ju prata om två andra tydliga ben att stå på när det gäller intäkter: sponsring och spelarförsäljningar. Summan av dessa tre skapar förutsättningarna för en klubb att leverera sportsliga resultat. Korrelationen mellan ekonomi och sportslig framgång blir allt tydligare för varje år som går.
Bara Bajen-skribenten Stefan Brundin (när skrev han här senast?) har levererat en liten tabell med klubbarnas omsättning med och utan spelarförsäljningar. Dessutom har han lagt till en kolumn med varje lags spelarlöner.
Det intressanta är att det nästan exakt speglar hur tabellen ser ut just nu.
Första kolumnen som heter ”Rank” är för övrigt baserad på snittpoäng per match (eftersom tabellen ”haltar” lite för tillfället).
Vi kan här konstatera att vi ligger ungefär där vi ska i tabellen. Malmö, AIK och Häcken (med Gothia Cup) har väldigt höga intäkter utan spelarförsäljningar. Räknar man med försäljningarna (och de påverkar ju hur mycket ekonomiska muskler klubbarna har) så blir vi passerade av Norrköping, Östersund, DIF och knappt av Göteborg.
Sista kolumnen rör spelarlöner istället och där finns ett stort gäng mellan 59 och 66 miljoner och är vi ”bäst i klassen” kanske det är bland de lagen vi ska sikta på att komma först. De tre topplagen i varje kolumn ligger ganska klart före oss.
Men lägg märke till att detta är de senaste siffrorna som finns att tillgå och vi vet att klubben just nu växer. Sponsringsintäkterna ökar, spelarförsäljningarna har nått rekordnivåer för klubben och allt tyder på att vi sakta men säkert kommer klättra uppåt ytterligare några steg i den här typen av sammanställningar. Fortsätter man att hitta spelare av Odilon- och Aidoo-kaliber och kan använda sig av dem några år för att sedan sälja vidare, och lyckas göra detta regelbundet, så är vi garanterat ikapp och förbi lag två och tre i tabellen ovan. Och då ska vi kunna utmana om guldet på allvar och med rejäla muskler. Inte på grund av tur eller överprestation, utan för att vi verkligen är en toppklubb i Sverige!
***
Lämna en kommentar
Du måste vara inloggad för att posta en kommentar.